Mitä parempi verkkokauppa, sitä menestyvämpi kivijalkakauppa. Tätä mieltä on Intersportin Jussi Mikkola Urheilu- ja vapaa-aikatukkuliikkeet UVT ry:n järjestämässä ensimmäisessä alan yhteisessä markkinointi-iltapäivässä. Verkkokaupan tulee antaa hyvä kuva kivijalkakaupan valikoimasta ja hintatasosta, sillä ostopäätöksen tekeminen alkaa verkosta. Moni tulee kuitenkin ostamaan tuotteen vielä kivijalasta. Siksi elämyksellisyys ja miljöö kivijalassa on tärkeää.
Urheilukaupan trendi on, että kuluttajien keski-ikä nousee. Y-sukupolven tarpeet ovat aiempaa yksilöllisempiä, väestö keskittyy kasvukeskuksiin ja yhden hengen taloudet lisääntyvät. Vaikka verkkokaupan osuus on vielä pieni, verkon merkitys ostospäätöksenteossa on merkittävä. Erityisesti Suomessa hintakilpailu korostuu. Toisaalta etuohjelmat eivät enää vaikuta niin voimakkaasti ostopäätöksen tekemiseen. Verkon ja sosiaalisen median takia markkinointi pirstaloituu ja kuluttajan tavoittamisesta on tullut entistä vaikeampaa. Sunnuntaikaupan osuus on kasvanut tasaisesti ja se jatkaa kasvuaan edelleen.

Tulevaisuuden suurimmat urheilukaupan haasteet ovat kiristyvä kilpailu ja heikkenevä ostovoima. Polarisoituvat asiakasryhmät vaikeuttavat markkinoinnin ja asiakkaan kohtaamista.  Siksi verkkokaupan ja verkon on tuettava kohtaamisia. Urheilukaupassa verkkokaupan tulee pystyä kertomaan asiakkaalle tarkat hinta- ja saatavuustiedot kauppakohtaisesti, jotta asiakas tietää, että tuote löytyy liikkeestä, josta hän lähtee sen hakemaan. Haasteiden listalta ei voi myöskään unohtaa sääolosuhteiden ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia urheilukauppaan.

Miltä vähittäiskauppakenttä sitten vaikuttaa muutaman vuoden kuluttua? Se, toteutuuko uhkakuva kolmesta suuresta pienempien toimijoiden kustannuksella, on haaste, johon koko urheilukaupan on vastattava. Näitä ennakkoluulottomia mahdollisuuksia ideoitiin UVT:n markkinointi-iltapäivässä parinkymmenen urheilutukkukaupan ja –maahantuonnin ammattilaisen kesken.  Potentiaalisimmat ideat siirtyvät kevään aikana jatkojalostukseen ja niistä tiedotetaan myöhemmin. Yksi kuitenkin on varmaa: haasteisiin tartutaan yhteistyössä.

Lisätietoja: Hanna Heikkilä, Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry, p. +358 50 536 3379,