Ulkoilu- ja urheiluvaatteissa alkavan talven trendeinä ovat mukavuus, ympäristöystävällisyys ja pienet yksityiskohdat, jotka parantavat käyttökokemusta. Talven trendikkäin vaate on parka.

Eritoten kangasvalmistajien kehitystyö on tuottanut huomattavia parannuksia vaatteiden käyttömukavuuteen. Ulkoiluvaatteiden kankaat ovat ohentuneet, ne ovat joustavia ja hengittäviä ja suojaavat talvikeleillä. Alus- ja väliasuissa on miellyttävää merinovillaa tai merinovillan ja teknisten kuitujen sekoitteita. Kangasvalmistajat ovat onnistuneet ratkaisemaan merinovillan hankauskestävyyteen ja kutittavaan ihotuntumaan liittyviä ongelmia.

Parka on talven muotitakki

Talven trendikkäin vaate on parka, jota näkee ensi talvena niin kaupungin kaduilla kuin laskettelurinteissä, kertoo Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry:n toimitusjohtaja Hanna Heikkilä.

– Parkan hyvä puoli on sen monikäyttöisyys, joten se sopii moniin eri tilanteisiin. Sama trendi koskee muutakin talvipukeutumista: monia vaatteita kelpaa käyttää missä vain, vaikka ne olisikin suunniteltu talviseen urheiluun.

Pieniä yksityiskohtia

Lasketteluvaatteisiin on tullut uusia yksityiskohtia käyttömukavuutta ja turvallisuutta kasvattamaan. Heikkilän mukaan harkitut yksityiskohdat ovat osa alkavan talven ulkovaatetrendejä.

– Yhtenä näistä on purjehdusvaatteista tuttu ”life pocket”. Life pocket on eristetty tasku, johon laitettua tavaraa ei pääse kosteus tai kylmä kaltoin kohtelemaan. Taskusta on iloa esimerkiksi kameroiden ja matkapuhelinten käyttäjille, kun akku kestää pakkaskelissä paljon normaalia pidempään.

Pimeässä näkyvyyteen on panostettu paljon. Useissa takeissa printit ovat heijastavia tai esimerkiksi takin kaulukseen on valittu heijastava kaistale turvaväristä kangasta. Tämä auttaa havaitsemaan laskijan paremmin esimerkiksi sumuisessa säässä laskiessa.

Ympäristöystävällisemmin

Tietoisuus fluorikarbonaattien ja esimerkiksi halvemmista fleece-kankaista irtoavien mikromuovien kulkeutumisesta luontoon on Heikkilän mukaan vaikuttanut alaan myönteisesti. Tuotteita on ryhdytty kehittämään ympäristöystävällisempään suuntaan.

– Luonnolle haitallisia PFC-yhdisteitä hyödyntävien kalvojen käyttö vaatteissa on vähentynyt huomattavasti. Suurin osa laatumerkeistä on ilmoittanut luopuvansa näiden haitallisten yhdisteiden käytöstä.

Talvella 2017–2018 hiihdetään ja lasketellaan siis entistä mukavammin ja ympäristöystävällisemmin – kaikissa keleissä!

Lisätietoa: Hanna Heikkilä, toimitusjohtaja, Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry, +358 50 536 3379,

Kaikki kuvat: https://takaraja.kuvat.fi/i/d94cc0a92345f5ee635f38ae163d6add