Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa

Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

Eräihmisten kotimaisen luottomerkin Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi Nurmeksessa vuonna 1969 perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta tehdä metsästyspuku sarkavillasta. Alun pitäen omaan käyttöön suunnitellulle ja ommellulle sarkapuvulle ilmeni ensin lähipiirissä ja pian laajemmin kysyntää, minkä johdosta perheyhtiön teollinen vaatetuotanto sai alkunsa.

Juhlavuoden erikoistuotteet kuvastavat Sastan tarinan kiteyttäviä teemoja ja niiden toteutuksessa mukana olevat toimijat edustavat vahvaa suomalaista oman alansa osaamista. Sastan 50. juhlavuoden kollaboraatioiden teemat ovat vastuullisuus, eränkäynti, tekninen osaaminen, perinteiset materiaalit ja metsästys. Suomalaisyritysten kanssa yhteistyössä tehdyt tuotteet esitellään yksi kerrallaan vuoden 2019 aikana.

”Suomessa on monia upeita tuotemerkkejä ja valtavasti osaamista niiden suunnitteluun ja valmistukseen. Ne eivät aidosta ja vahvasta tarinastaan huolimatta saa aina ansaitsemaansa huomiota, vaan jäävät usein ulkomaisten, suurella volyymilla vyörytettyjen brändien varjoon. Me olemme ponnistelleet omalla erikoisalallamme jo 50 vuotta ja sitä juhlistaaksemme haluamme yleisesti nostaa esiin suomalaista suunnittelua ja paikallisia luotettavia brändejä”, Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala sanoo ja jatkaa: ”Olemme huomanneet, että suomalaisuus on kansainvälisesti arvostettu ominaisuus myös vaatetuspuolella. Pikamuodin valtavirran mukana ajelehtimisen sijaan meillä on totuttu osin jääräpäisestikin pitämään kiinni omista juurista ja näkemyksistä. Suomalaisen asenteen voikin sanoa muotitermein olevan uusi musta ja siksi haluamme juhlavuotenamme herättää laajemmin keskustelua suomalaisesta osaamisesta ja sen jatkuvuudesta.”

Ensimmäinen kollaboraatio on vastuullinen suomalainen Sasta X Costo -sarkahattu

Sastan 50. juhlavuoden ensimmäisenä julkaistava kollaboraatio on ekologisen kotimaisen asustevaatemerkin Coston kanssa suunniteltu sarkahattu. Siinä yhdistyvät uuden polven suomalainen hattuosaaminen ja korkealaatuiset kierrätetyt materiaalit.
Vuonna 2006 vastaiskuna pikamuodille syntyneen Coston laatu perustuu kotimaisiin käsityötaitoihin ja kestäviin materiaalivalintoihin. Coston hatuissa käytettävät kankaat ja nahat ovat huonekalu- ja tekstiiliteollisuuden ylijäämiä.

Lisätietoja:
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182,
Hannes Bengs, Pure Waste Textiles Oy, +358 40 7395811,
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653,

Hanna-Liisa Erkheikki11 Artikkelia

    Tiistaina 21.5. Kansalaistorilla Helsingissä Sähköinen tiistai - sähköpyörien koeajotapahtuma

    Tiistaina 21.5. Kansalaistorilla Helsingissä Sähköinen tiistai - sähköpyörien koeajotapahtuma

    Helkama järjestää Suomen suurimman kaupunkialueella järjestettävä sähköpyörien koeajotapahtuma tiistaina 21.5 Kansalaistorilla Helsingissä. Kaikki täysi-ikäiset pääsevät testaamaan tapahtumassa sähköpyöriä henkilötodistusta vastaan. Sähköpyöriensä valmistuksen Suomeen siirtänyt Helkama haluaa yhdessä yhteistyökumppanien kanssa tutustuttaa kaupunkilaisia sähköpyöräilyyn. Sähköpyörien suosio on vahvassa kasvussa, ja esimerkiksi Helkama…

    Sasta etsii vahvistusta myyntitiimiinsä - työpaikkailmoitus

    Sasta etsii vahvistusta myyntitiimiinsä - työpaikkailmoitus

    Sasta Oy on innovatiivinen suomalainen perheyritys, jonka juuret ovat syvällä Pohjois-Karjalan erämaassa, Nurmeksessa. Sastan tarina on saanut alkunsa vuonna 1969 tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Jo yli 50 vuoden kokemuksella Sasta markkinoi ja valmistuttaa korkealuokkaisia outdoor- ja metsästysvaatteita. Kotimaan markkinoiden lisäksi…

    Light My Fire otti ekoharppauksen öljypohjaisista biopohjaisiin muoveihin

    Light My Fire otti ekoharppauksen öljypohjaisista biopohjaisiin muoveihin

    Ruotsalainen muoviastioiden ja -aterimien valmistaja, Light My Fire, on kutistanut hiilijalanjälkensä uudistamalla materiaalinsa vuonna 2019. Yritys on siirtynyt käyttämään tuotteissaan biopohjaisia muoveja öljypohjaisten asemesta. Biomassan osuus vaihtelee tuotteissa niiden käyttötarkoituksen vaatimien ominaisuuksien mukaan. Suurimmassa osassa se on noin 96 prosenttia.…