Kantapääkivut kuriin

Kantapääkivut kuriin

Huonosti istuvat jalkineet voivat aiheuttaa kantapään takaosaan sitkeitä kipuja ja tulehduskierteen. Voit torjua vaivaa valitsemalla kengät huolellisesti ja käyttämällä jopa pehmusteita.

Osalla ihmisistä kantaluun taka-ylänurkka eli alue lähellä akillesjänteen kiinnityskohtaa on normaalia ulkonevampi. Kantaosasta huonosti istuvat kengät aiheuttavat kantaluuhun ylimääräistä painetta ja hankausta ihoon ja pehmytkudoksiin. Hiihtäjillä kantapääkivut ovat suhteellisen yleisiä, sillä varsinkin luistelukenkien kantaosa on yleensä kova. Kesällä taas juoksuharjoittelu lisääntyy nopeasti, jolloin ahtaat tai kantapäästä huonosti istuvat kengät voivat laukaista pahan tulehduskierteen kantapäähän. Vaiva uusiutuu herkästi, jos omaa ulkonevan kantapään ja käyttää epäsopivia jalkineita. Juoksukenkien lisäksi kovat arkijalkineet, vaelluskengät ja saappaat voivat aiheuttaa hankalia kantapääongelmia.

Mistä johtuu?

Kantapäässä on akillesjänteen alla ja päällä kaksi hankausta vähentävää limapussia, jotka voivat tulehtua. Limapussin eli bursan tulehduksen oireina ovat kipu, turvotus ja paineluarkuus. Joillakin liikkujilla kantapää alkaa oireilla helpommin, vaikka kantaluun ulkonema ei olisi erityisen merkittävä. Toisilla taas ongelmia ei synny, vaikka kantapään kyhmy on suuri.

Limapussin tulehduksen voi mahdollisesti erottaa akillesjänteen kiinnityskohdan ongelmista kokeilemalla liikkua ilman kenkiä. Kengän kohdistaman paineen helpottaessa tulehtunut limapussi ei oireile. Akillesjänteen kiinnityskohdan vammoissa kipu säilyy entisellään ilman kenkää. Jos kantapääsi ovat normaalia ulkonevammat, sopivan juoksutossun löytäminen on vaikeaa. Silloin jalkineen kantaosaa voi muotoilla istuvammaksi esimerkiksi leikkaamalla reunaa matalammaksi hankauskohdalta ja liimaamalla kantaosaan jopa pehmustetta. Myös paksua rakkolaastaria voi käyttää estämään hankausta ja painetta aina, jos jalassa on kantaosastaan kovat kengät tai vaikkapa piikkarit.

Hoida heti

Kantapääkipuihin kannattaa puuttua heti. Akillesjänteen päällä oleva limapussi alkaa helposti kasvaa ärtyessään ja kantapäähän muodostuu turvotusta. Vähitellen vaiva pahenee ja kantapäähän kohdistuu entistä enemmän painetta. Parasta ennalta ehkäisyä onkin sopivien kenkien käyttäminen. Käytä akuutissa vaiheessa avokkaita ja varvastossuja, jolloin kantaluuhun ei kohdistu ollenkaan painetta. Hoida kipua ja tulehdusta hieromalla kantapäätä jääpalalla 10 minuuttia kerrallaan useita kertoja päivässä. Myös muutaman päivän tulehduskipulääkekuuri lievittää oireita.

Leikkaus eteen vaikeissa tapauksissa

Joskus kantapäätä saatetaan hoitaa kortisonilla. Monet urheilulääkärit suhtautuvat kuitenkin hyvin kriittisesti kortisonipistosten antamiseen tulehtuneelle alueelle lähelle akillesjännettä, sillä kortisoni saattaa heikentää jännekudosta. Jos kantaluun kuhmu on huomattava ja tulehdus kroonistuu, leikkaus tuo avun. Siinä muotoillaan kantaluuta siten, että hankausta ei enää synny. Ennen leikkausta on hyvä tehdä akillesjänteen ja kantapään magneettitutkimus. Näin voidaan sulkea pois akillesjänteen tai sen kiinnitysalueen vauriot.

Artikkeli julkaistu Hiihto 3/2016, teksti ja kuvat Seppo Anttila.

Seppo Anttila2 Artikkelia

    Hyvän repun anatomia

    Hyvän repun anatomia

    Riittävän tilava reppu tuo hiihtäjän yhdistelmäharjoituksiin mukavasti valinnanvaraa. Maastosta voi siirtyä suoraan kuntosalille ja uimaan, kun varusteet kulkevat jalkalenkeillä mukana. Testasimme 15–20-litraisia juoksureppuja. Polkujuoksun suosion myötä markkinoille on tullut yhä enemmän liivimallisia reppuja. Niihin voi kiinnittää kätevästi vartalon etupuolelle esimerkiksi…