Hyvän repun anatomia

Hyvän repun anatomia

Riittävän tilava reppu tuo hiihtäjän yhdistelmäharjoituksiin mukavasti valinnanvaraa. Maastosta voi siirtyä suoraan kuntosalille ja uimaan, kun varusteet kulkevat jalkalenkeillä mukana. Testasimme 15–20-litraisia juoksureppuja.

Polkujuoksun suosion myötä markkinoille on tullut yhä enemmän liivimallisia reppuja. Niihin voi kiinnittää kätevästi vartalon etupuolelle esimerkiksi juomapulloja ja erilaisia varusteita, eikä lantiovyötä aina tarvita. Liivimallit eivät kuitenkaan sovellu suurempien tavaramäärien kuljettamiseen. Syksyllä hiihtäjät kantavat välillä pitkissä yhdistelmäharjoituksissa enemmänkin varusteita. Siksi otimme testiin 15–20 litran reppuja. Juoksimme niillä maastossa hyvin erikokoisilla kuormilla ja tarkkailimme, miten reppu käyttäytyy selässä eri täyttöasteilla.

Testin tilavimpaan reppuun eli Salomon Trail 20:een pakattiin kokeeksi salivarusteet, tossut, ylimääräinen takki, hiihtomonot ja repun sivuille rullasukset. Rullien kiinnittämiseen tarvittiin vain yksi ylimääräinen irtoremmi, koska sukset sai pujotettua päätaskua kiristävien hihnojen alle. Näin iso kantamus pysyi hyvin selässä reippaassa sauvakävelyssä, jonka jälkeen oli vuorossa 40 minuutin tasatyöntölenkki. Muihin testissä olleisiin reppuihin rullasuksien kiinnittäminen ei onnistu yhtä helposti.

Kapeus ja keveys valtteja

Hyvä juoksureppu ei saa olla liian leveä, jotta kädet pääsevät liikkumaan vapaasti niin sauvakävelyssä kuin juoksussa. Keveys on tärkeää aina, kun liikutaan vauhdikkaasti. Reppujen välillä voi olla suuriakin painoeroja. Niin oli tässäkin testissä. Suurin 20-litrainen Salomon 20 Trail painoi 360 grammaa eli 18 g/litra. Pienimmän repun Haglöfs Gram 15:n hyötysuhde oli 32 g/litra. Reippaaseen juoksuun tarkoitetuista repuista on karsittu kaikki turha paino. Osalle käyttäjistä nämä reput ovat turhankin pelkistettyjä, ja erittäin kovassa käytössä niiden kestävyys joutuu koetukselle. Tekniset yksityiskohdat ja jämäkkyys tuovat kuitenkin lisäpainoa ja hintaa repulle.

Juoksuketteryyttä viilekkeistä ja säädöistä

Juoksurepun tulee istua napakasti. Se ei saa pomppia kovassakaan vauhdissa. Painavin osa kantamuksesta olisi hyvä sijoittaa mahdollisimman lähelle selkää ja repun yläosaa. Muutenkin pakkaaminen vaikuttaa yllättävän paljon siihen, miten pehmeä ja taipuisa reppu istuu selässä. Vaatteita ja kenkiä ei pidä ahtaa pyöreäksi möykyksi. Hyvin toimivassa repussa viilekkeiden muotoilu ja kiinnitys repun yläosassa vaikuttavat paljon siihen, miten reppu istuu selässä. Mikäli viilekkeet ovat repun yläosassa liian lähellä toisiaan, rotevan hiihtäjän niska saattaa puutua. Hihnojen säätöjen pitää pysyä tiukasti paikoillaan. Rintaremmi parantaa viilekkeiden toimintaa ja repun istuvuutta selässä. Remmin pysty- tai korkeussäätö on hyödyllinen ominaisuus. Rintaremmiä ei kannata säätää liian tiukalle, sillä se saattaa estää hengitystä. Päätaskun kiristys on sitä tärkeämpää mitä suuremmasta repusta on kyse. Näin repun kokoa voi muuttaa kuorman mukaan, eikä lasti heilu puolityhjässä repussa.

Onko reppu helppo pakata?

Repuissa on useita remmejä ja hihnoja, jotka heiluvat holtittomasti siellä täällä, jos niitä ei saa sidottua pieneksi nyytiksi. Yksi mahdollisuus on katkaista ylimääräiset pätkät pois ja polttaa tai liimata hihnan pää niin, ettei se rispaannu. Lantiovyön taskuihin saa mahtumaan paljon hyödyllistä tavaraa, kuten geelejä ja vaikkapa hanskat sekä puhelimen. Hyvässä repussa on useita osastoja isoja ja pieniä tavaroita varten. Tarpeellisimmat tavarat tulisi saada nopeasti käyttöön juoksun aikana. Päätaskun helposti avattava ja suuri suuaukko helpottaa olennaisesti repun pakkaamista ja purkamista. Muista myös ottaa reppuostoksille mukaan kaikki ne tavarat, joiden mahtuminen on sinulle tärkeää. Näin löydät itsellesi sopivan kokoisen treenirepun.

Seppo Anttila2 Artikkelia

    Kantapääkivut kuriin

    Kantapääkivut kuriin

    Huonosti istuvat jalkineet voivat aiheuttaa kantapään takaosaan sitkeitä kipuja ja tulehduskierteen. Voit torjua vaivaa valitsemalla kengät huolellisesti ja käyttämällä jopa pehmusteita. Osalla ihmisistä kantaluun taka-ylänurkka eli alue lähellä akillesjänteen kiinnityskohtaa on normaalia ulkonevampi. Kantaosasta huonosti istuvat kengät aiheuttavat kantaluuhun ylimääräistä…