Kilogrammarajoja rikkomassa

Kilogrammarajoja rikkomassa

Haluatko olla tietyn painoinen? Niin moni muukin haluaa. Mistä olet tavoitteena olevan lukeman saanut päähäsi?

Paino on vain vaa’an näyttämä numerosarja, mikä kertoo pelkästään massasi suuruuden, ei muuta. Kilogrammamäärä ei kerro, onko paino sinulle ihanteellinen, eikä sitä, oletko hyvässä kondiksessa vai et. Näihin kysymyksiin saa osviittaa kehonkoostumuksen mittaamalla. Kehonkoostumusmittaus kertoo ainakin rasvan prosentuaalisen osuuden kehosi kudoksista, mutta yleensä paljon enemmänkin, kuten lihasmassan suuruuden sekä jonkun arvon viskeraalisen eli sisäelinten ympärille kertyneen rasvan määrästä.

On hyvä muistaa, että ylipainoisuus tarkoittaa liiallista rasvan määrää kehossa. Näin ollen BMI 29:n omaava ei ole ylipainoinen, jos rasvaprosentti on viitealueella ja painoindeksin normaalialueen ylärajan ylitys johtuu suuresta lihasmassasta. Meidän kannattaa  tavoitella optimaalista kehon koostumusta, eikä tiettyä kilolukemaa.

Näen punaista aina, kun toimittaja soittaa kysyäkseen, mitä kannattaisi kirjoittaa jokakeväiseen juttuun ”Näin pääset rantakuntoon – nopeasti 5 kg pois”. Tekisi mieli huutaa lankoja pitkin, että: ”EI NOIN!”.

Nopea painonpudotus vaatii aina jonkun ihmedieetin ja muutamassa päivässä kadonneet kilot kertovat vain kehon nesteen määrän muutoksesta. Suuressa energiavajeessa kitkuttelua saattaa jaksaa lyhyen aikaa, mutta tällöin menetetystä painosta iso osa tai pahimmillaan kaikki voi olla lihaskudosta, mikä on pysyvän painonhallinnan kannalta pahin mahdollinen tilanne. Lepoenergiankulutuksemme on nimittäin pitkälti riippuvainen lihasmassan suuruudesta, koska lihaskudos on aineenvaihdunnallisesti aktiivista, toisin kuin rasvakudos.

Suomeksi sanottuna: nopeassa painonpudotuksessa menetät yleensä lihaskudosta, minkä seurauksena lepoenergiankulutuksesi pienenee, ja joudut jatkossa olemaan entistäkin tarkempi jokaisen suupalan kanssa, ettei painosi nousisi. Toistuvat nopeat painonpudotukset johtavat helposti kierteeseen, jossa paino jojoilee, ja kehosi koostumus muuttuu yhä epäsuotuisammaksi lihasmassan vähetessä ja rasvakudoksen lisääntyessä.

Ehkäpä tulevaisuudessa opimme puhumaan painon asemesta rasvaprosentista ja lihasmassasta. Sitten, jos rasvaprosentti vaikuttaa terveyden kannalta turhan isolta, on aiheellista miettiä keinoja ylimääräisen rasvan sulattamiseksi. Käytännössä rasva saadaan palamaan järkevöittämällä ruokavaliota ja lisäämällä liikuntaa. Laihtumisessa eli rasvaprosentin pienennyksessä onnistujan lihasmassa ei ihannetapauksessa pienene yhtään grammaa.

Yleistäen väittäisin, että suomalaisten lihasmassa ei ole ainakaan liian suuri. Vanhuuden toimintakyvyn säilyttämiseksi jokaisesta lihaksesta kannattaa pitää mahdollisimman hyvää huolta ja pikemminkin pyrkiä lisäämään lihasta strategisesti tärkeisiin paikkoihin. Lihaksen säilyttäminen ja lisääminen vaatii täsmätreeniä, sekä riittävää energian ja proteiinin saantia.

Ehdotan, että muutat näkökulmaasi ja lopetat kiloista puhumisen. Teetä sen sijaan laadukkaalla laitteella kehonkoostumusmittaus ja ota tavoitteeksesi esimerkiksi viisi prosenttiyksikköä pienempi rasvaprosentti ja kahden kilogramman lisäys lihasmassaan. Tähän muutokseen kannattaa varata vuosi aikaa, mutta oikein koostetun ruokavalion ja suunnitelmallisen, säännöllisen treenauksen avulla tavoite on saavutettavissa. Haluatko aloittaa jo tänään?

Merja Kiviranta-Mölsä, ravitsemusterapeutti
Terveystalo