Vinkit sähköpyörän käyttämiseen

Vinkit sähköpyörän käyttämiseen

Sähköpyörä on ollut suuren kiinnostuksen kohteena parin viime vuoden ajan. Oikea sanamuoto olisi sähköavusteinen pyörä, sillä sähkömoottori vain vahvistaa polkemisen voimaa. Pyörä ei kulje mihinkään ilman polkemista.

Pyörän käyttäminen on helppoa. Sähkölaitteisto käynnistetään virtapainikkeesta. Sähkölaitteistosta riippuen avustustasoja on yleensä kolmesta viiteen. Haluttu avustustaso asetetaan + ja – painikkeilla, joita voi käyttää myös poljennan aikana. Sähköavustimen apu loppuu mikäli pyörän vauhti ylittää 25 km/h. Joissain pyörämalleissa avustin kytkeytyy pois päältä jo alhaisemmallakin vauhdilla.

Pientä totuttelua

Sähköpyörän käytön oppii nopeasti. Tehon vaihtamisen jälkeen tulee pieni viive ennen uuden tason kytkeytymistä. Kyse on sekunnin kymmenyksistä, mutta silti alussa tehon vaihtumista ennättää vähän odotella. Pieneen taukoon kuitenkin tottuu nopeasti.

Yleensä liikkeelle kannattaa lähteä pienellä avustuksella. Kun pyörän on saanut liikkeelle, tehoa voi lisätä nopeastikin. Jyrkkään ylämäkeen hiekkatiellä lähtiessä pyörä helposti vain sutii paikallaan, mikäli avustin on täysteholla. Sähköavustimen lisäksi pyörissä on usein normaali mekaaninen takapyörän vaihteisto, joten sopivia tasoja löytyy jokaiselle polkijalle, kaikenlaisiin olosuhteisiin.

 

Erilaista käyttöä

Sähköpyörässä on nimensä mukaisesti elektroniikkaa, joka on pölyltä ja vedeltä suojattua. Suojauksista huolimatta pyörä kannattaa pitää puhtaana. Vaikka pyörä kestää sadetta, sen pesemiseen ei suositella painepesuria. Pyörä kannattaa myös käyttää vuosihuollossa valtuutetulla korjaamolla. Silloin pyörän kunnon tarkastuksen ja huollon lisäksi voidaan tehdä mahdolliset ohjelmistopäivitykset.

Sähköpyörää voi käyttää kaikissa suomalaisissa keliolosuhteissa. Yleensä laitekohtainen käytön enimmäislämpötila on +40 – + 50 asteen välillä. Akun teho laskee, kun pakkasta on yli 10 astetta. Varsinaista lämpötilan alarajaa pyörän käytölle ei ole.

Isojen keskiömoottorivalmistajien (Shimano, Bosch, Yamaha) moottoreihin on saatavilla Suomesta kaikkia varaosia. Sähkö-osien omatoimista vaihtamista tai korjaamista ei suositella ja se johtaa myös takuuehtojen raukeamiseen.

Huomioi akun vaatimukset

Mikäli akussa on ulkoisia vaurioita, sitä ei saa käyttää. Akun käyttöikä lyhenee, mikäli se jätetään täysin tyhjäksi pidemmäksi aikaa. Akun varaustilanne on siis hyvä tarkastaa säännöllisesti myös talvitauon aikana. Akun lataaminen suositellaan tehtäväksi kuivassa huoneenlämpöisessä tilassa. Talvikäytössä akulle kannattaa antaa aikaa lämmetä huoneenlämpöiseksi ennen laturiin kytkemistä. Akkua ei kannata jättää pakkaseen, eikä suoraan auringonpaisteeseen.  

Toivomme sinulle huolettomia kilometrejä sähköpyörällä!

Jussi Ovaskainen205 Artikkelia

    Kesän uudet jännittävät pyöräreitit

    Kesän uudet jännittävät pyöräreitit

    Teksti: Mirva Lempiäinen Suven pyöräilykausi rullaa parhaillaan kovaa vauhtia eteenpäin ja se näkyy katukuvassa. Osa väestä käyttää kesällä fillaria kätevänä kulkuvälineenä jolla voi suhahtaa festarilta ulkoilmakirpputorille – toiset taas panostavat sillä rankkaan treeniin. Omaa kuntoilumotivaatiota voi nostaa asettamalla kesän pyöräilylle…

    Lasten retkivaatteilla on väliä

    Lasten retkivaatteilla on väliä

    Useat tuotemerkit ovat panostaneet hyvin lasten retkeily- ja ulkoiluvaatteiden suunnitteluun, eikä vaatteiden ominaisuuksista tai kankaista tingitä. Kaikkein paksuimpia vahvikekankaita ei ole kuitenkaan käytetty niiden jäykkyyden vuoksi. Lapset ovat syntyjään seikkailijoita eivätkä juuri säästele vaatteitaan. Jos retken varrella osuu ryömimään houkuttelevaan…

    Helsingin parhaat pyöräreitit

    Helsingin parhaat pyöräreitit

    Teksti: Mirva Lempiäinen, kuvat: MyHelsinki.fi  Kesä on täällä, ja samalla on myös suven kuntoilukausi hyvässä vauhdissa. Oli suosikkilajisi sitten uinti, juoksu tai kävely, nämä meneillään olevat valoisat ja lämpimät kesäkuukaudet tarjoavat kaikenlaiseen reippailuun loistavat mahdollisuudet. Suomen suven kuningaslaji on tietenkin pyöräily.…