Testi – Nishiki BackRoads retkipyörä

Testi – Nishiki BackRoads retkipyörä

Pyöräretkeily on jälleen nostamassa päätään. Suosituimpia kohteita Suomessa on Ahvenanmaa sekä Saariston Rengastie. Retkipyöräilijöiden iloksi pyörävalmistajat ovat tuoneet markkinoille valmiiksi varusteltuja, retkipyöräilyyn soveltuvia pyöriä.

Nishikin uutuusmalli BackRoads 29″ on retkeilyvalmis pyörä. Se on eräänlainen kevyt fatbike, joka on suunniteltu maastoretkeilyyn tai vaikka ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn.

Testiin saapui käyttämätön pyörä, joka oli varusteltu Atranin sivulaukuilla sekä XLC:n työkalu- ja ohjaustanko pusseilla. Uusi pyörä toimi teknisesti moitteetta. Vaihteet vaihtuivat, jarrut toimivat ja pyörä rullasi mukavasti kaikissa tilanteissa.

BackRoadsin koeajo ja säätäminen tapahtui ilman kuormaa Tuusulanjärven maisemissa ja varsinainen testi viikonloppuajelulla Repoveden jyrkkäpiirteisillä pyöräilyreiteillä. Repoveden Kansallispuiston pyöräilyreitit noudattavat pitkälti alueen huolto- ja metsäteitä, joten pääsääntöisesti renkaan alla oli kovaa hiekkamaata. Jousittamaton pyörä on parhaimmillaan juuri tuontyyppisessä maastossa.

Vakaa ajettava

Pyörä on vankkatekoinen, mutta jämeryyteensä nähden yllättävän kevyt, alle 14 kiloa. Akselien väli on muutaman sentin pidempi kuin saman kokoisilla renkailla varustetussa maastopyörässä. Pituus tuntuu erittäin vakaana kulkuna ja toisaalta vähän laajempana kääntösäteenä.

Pyörässä on säädettävä ohjauskannatin ja satula, joten ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi kohtuullisen helposti. Satula on ohuesti pehmustettu ja mukava.

Röykkyisillä reiteillä meno oli suurien renkaiden ansiosta jouhevaa, joskin kyydissä olevien tavaroiden puolesta alkoi jo hirvittämään. Pidemmillä röykytyksillä alkoi toivomaan pyörään ainakin etujousitusta.

Vaihteita pyörässä on 20, joista löytyi sopivat Repoveden lyhyille, mutta jyrkille nousuillekin. Isoistakin vaihteista löytyi riittävästi pykäliä, tosin loiva asfalttitien alamäki myötätuulessa jäi kokeilematta.

Kantokykyä

Retkeilijää ajatellen pyörässä on tavarateline sekä ohjaustangossa tukirauta ohjaustankolaukulle. Retkipyöräilyssä ohjaustankolaukku on mainio paikka säilyttää vaikka karttaa ja usein tarvittavia pientavaroita.  

Kuormasta runko ei piittaa mitään. Lisähenkilön kyytiin hyppäämisestä huolimatta pyörän ajettavuus säilyi käypäisenä, eikä rungon notkumista havainnut ollenkaan.

Vakautta tarjosi myös poikkeuksellisen leveä (72 cm) ohjaustanko. Hydrauliset levyjarrut hiljensivät vauhtia tehokkaasti myös raskaammalla taakalla ajettaessa.

Seisontatuki piti pyörän tukevasti pystyssä myös taakan kanssa ja vaihtelevissa maasto-olosuhteissa. Pieni asia, mutta mukavoitti kummasti esimerkiksi pienien taukojen pitämistä.

Nishiki BackRoads viihtyy hyvin kovapintaisilla metsäpoluilla ja -teillä. Se on oiva retkikaveri, jonka ominaisuudet riittävät pidemmillekin reissuille.

Tuotetiedot

Runko: Alumiini
Etuhaarukka: Alumiini
Takavaihtaja: Shimano RD-M6000 Deore Shadow plus
Etuvaihtaja: Shimano FD-M6025 Deore
Vaihdevivut: Shimano SL-M6000, 20-v Deore
Jarrut: Shimano M315 hydrauliset levyjarrut
Kampisarja: Shimano FC-M6000 36x26T
Takarataspakka: Shimano HG5001142T
Vanteet: Mach1 Karma kaksoisseinämä
Renkaat: Kenda 29×2.35 Slant Six
Ohjainkannatin: Satori Cobra säädettävä

Ohjainkannatin: Satori Cobra säädettävä
Ohjaustanko: Satori Falcon Aero 720 mm
Kädensijat: Velo kraton
Istuin: Active
Istuinkannatin: Alumiini 30,9 mm
Polkimet: Muovi/teräs
Tavarateline: Tour, alumiini
Muuta: Ohjaustankolaukku, soittokello
Värit: Mattamusta/oranssi-harmaa
Runkokoot: 48 cm (165-175 cm), 53 cm (175-185 cm)
Paino: 13,8kg
Suositushinta: 999 euroa

Lisätietoa pyörästä

Jussi Ovaskainen276 Artikkelia

    Team Rynkeby polkee hyvää

    Team Rynkeby polkee hyvää

    Team Rynkeby – God Morgon Finland on osa eurooppalaista hyväntekeväisyys-pyöräilyjoukkuetta, Team Rynkebytä. Joukkueen toiminnan tarkoituksena on kerätä rahaa vakavasti sairaiden lasten hyväksi. Tällä kaudella mukana on 54 joukkuetta seitsemästä maasta: Tanskasta, Ruotsista, Norjasta, Suomesta, Färsaarilta, Islannista ja Saksasta. Pyöräilijöitä on…

    Ahventa on hauska kalastaa

    Ahventa on hauska kalastaa

    Ahventa on perinteisesti mökeillä kalastetettu mato-ongella, mutta maukas piikkiselkä tarttuu myös vaappuun. Ahvenen matalavesikalastus alle kolme metriä syvissä vesissä on yleistynyt nopeasti, koska se on usein aika tuloksekasta. Tässä kalastustyylissä heitetään 4-9 sentin pituisia vaappuja, 2-4 koon lippoja sekä pienehköjä…

    Hauen kalastusvinkkejä harrastajille

    Hauen kalastusvinkkejä harrastajille

    Hauki on todennäköisin se ensimmäinen suuremoi kala, joka Suomessa vieheeseen tarttuu. Haukea löytyy lähes jokaisesta vesistöstä, mereltä aina Lapin perukoille asti. Se on hyvä vastus siiman päässä. Hauki on oikein käsiteltynä erinomaista lähiruokaa ja parhaimmillaan itsepyydettynä. Itsepyydetyn kalan makua ei…