Testi - KTM Macina Race 293 12-v CX5 sähkömaastopyörä

Testi – KTM Macina Race 293 12-v CX5 sähkömaastopyörä

KTM Macina Race edustaa maastosähköpyörien uusimpia trendejä. Siinä on runkoon integroitu akku ja edistyksellinen moottorin ohjausjärjestelmä. Tehokas Powertube-akku (13,4 Ah – 500 Wh) antaa virtaa perusakkuja pidempään.

Pyörässä on 29” renkaat, ja sen etuhaarukka on jousitettu. Kookkaista renkaista ja sähköjärjestelmästä huolimatta pyörä yllätti iloisesti ketteryydellään teknisempää ajoa vaativissa kohdissa. Etujousitus on säädettävissä ilmanpaineen avulla. Testipyörässä jouset olivat aika löysät, eikä testaajalla ollut tarvittavaa erikoispumppua ilman lisäämiseen. Ongelma oli vähäinen, mutta tulipahan käytettyä etujousituksen lukitsevaa vipua normaalia enemmän. Maantieajossa keula pompotti niin paljon, että se vei osan polkuenergiasta. Samalla tuli mietittyä, oliko omassa pyörässä liian korkea paine. Pehmeä keula ei kuitenkaan pohjannut maastoajossa, mutta jousti juurakoissa miellyttävästi.

Käytössä koettua

Testipyörällä oli ajettu 50 km, joten voidaan puhua uudesta pyörästä. Kuten uudessa pyörässä pitääkin, kaikki osa-alueet toimivat moitteetta. Pyörä kantoi erinomaisesti pyöräilijän taakan ja kamerarepun, n. 95 kg. Runko oli vakaa ja jarrut toimivat tehokkaasti ja moitteetta pitkässä alamäessä 49,5 km:n tuntinopeudessakin.

Akun latauspistoke sijaitsee kätevästi ohjausputken läheisyydessä. Testiajoa kertyi noin 100 km, eikä akku tyhjentynyt tuona aikana. Latausta jäi jäljelle noin 20 %. Ajosta noin 80 % oli maantietä ja loput erittäin vaihtelevaa maastoajoa. Suurimman osan ajasta avustin oli Eco-asennossa.

Mainio moottorin ohjaus

Pyörän sähköjärjestelmä päivitettiin juuri ennen koeajoa. Olen ajanut useita sähköpyöriä ja vilpittömästi voin sanoa, että tässä oli fiksuin moottori, jolla olen toistaiseksi ajanut. Moottorissa on neljä avustustasoa (Eco, Tour, Sport ja Turbo), joista Sportiin on ohjelmoitu eMTB-ominaisuus. Se tarkoittaa vaihtuvaa reagointia kuormituksen mukaan. Avustus lisääntyy esimerkiksi jyrkässä mäessä. Ominaisuus on hyvä lisä vaihtelevassa maastoajossa.

Moottorissa on miellyttävä ja pehmeä pois leikkaantuminen, kun vauhti kasvaa yli 25 km/h. Lakisääteisesti avustin lopettaa silloin toimintansa. Tässä pyörässä moottorin ”pois putoaminen” tapahtui poikkeuksellisen pehmeästi. Tasaisella maantiellä ja ilmeisesti myötäisessä tuulessa se tarkoitti paikoin 30 km:n tuntivauhtia. Tähän vaikuttivat myös korkean keskiharjanteen renkaat, jotka rullasivat maastorenkaiksi erinomaisesti. Kovat renkaat rullasivat hienosti, ja kun ennen maastoon menoa ilmaa laski vähän pois, pitoa oli käypäisesti tarjolla.

Kolmas hyödyllinen asia oli Eco-avustustason vähäinen avustus. Tasolla sai polkea jonkun verran, jotta maantiellä pääsi kunnon matkavauhtiin. Silloin avustimen tuen huomasi lähinnä ylämäissä.

Pientä säätöä

Kaikkiaan KTM on mainio sähkömaastopyörä. Käyttäessä laatu huokui, ja käytettävyys oli kohdallaan. Pienenä viilauksena on sähköjärjestelmän ohjausyksikön erittäin läheinen sijainti tuppeen nähden. Tämä aiheutti muutaman kerran tahattomia säätöjen muutoksia. Ohjausyksikön siirto on erittäin helppoa, joten tämä ei ole varsinainen ongelma. Samoin myös jarrukahvat olivat lähellä tuppea. Usea maastopyöräilijä käyttää jarruja etu- ja keskisormella. 

Pyörän polkimiin kiinnittäisin myös huomiota. Ne ovat varsin neutraalit, ja maastoajossa kenkä liukui niissä helposti.

Valmiuksia lisävarusteisiin

Pyörässä on LFC-valmius valolle, mikä on Suomen olosuhteisiin erittäin hyödyllinen ominaisuus. Lisäksi pyörässä ovat kiinnityspaikat pitkille lokasuojille ja tarakalle. Näillä lisävarusteilla pyörästä saa vaikkapa mainion ympärivuotisen työmatkakaverin.

Teknisiä tietoja

– Runkomateriaali: alumiini, full-integrated powertube
– Runkokoot: 17-19-21″
– Vaihteet: Sram RD NX Eagle
– Jarrut: Shimano MT201 (Alloy Lever) / Rotor 180-180
– Kiekot: KTM Line CC 29″ Boost Ambrosio / Shimano Deore
– Renkaat: Schwalbe Smart Sam, 57-622, Perf.
– Etujousitus: RockShox Judy slv, TK-Rem, SA-FB-T-15×110 29″ 100mm
– Kampisarja: KTM Kappa 170mm (ISIS) // 16T – x-sync boost
– Paino: 22,6 kg 
– Moottori: Bosch Drive Unit 36V-250W, Performanceline CX – 75Nm
– Akku: Powertube horizontal 13,4 Ah – 500 Wh
– Näyttö: Intuvia-LCD-näyttö kauko-ohjaimella

Lisätietoa ja nettikauppaan

 

Jussi Ovaskainen297 Artikkelia

    GoExpo Winter Innovations nostaa sporttialan uutuudet esille

    GoExpo Winter Innovations nostaa sporttialan uutuudet esille

    Helsingin Messukeskuksessa järjestettävän GoExpo Winterin (15.-17.11.2019) yhteydessä järjestetään uusi innovaatiokilpailu, johon voivat ottaa osaa talviurheiluun liittyvät startupit ja innovaatioiden kehittäjät. GoExpo Winter Innovations tuo yhteen alan uutuudet ja koko talviurheilun toimialan. Innovaatiokilpailu järjestetään GoExpo Winter -messuilla perjantaina 15.11. Messukeskuksessa. Innovations-kilpailu…

    Polar Ignite -fitnesskelloon uusia värejä

    Polar Ignite -fitnesskelloon uusia värejä

    Kesällä esitelty Polar Ignite -fitnesskello on saatavana kahdessa uudessa värissä. Toisessa uutuusvärissä yhdistyvät vaaleanpunainen ranneke ja ruusukultainen kellonkehä. Tämä kello on saatavana S-kokoisena. Toinen uutuusväri on mustan rannekkeen ja kuparisen kellonkehän tyylikäs yhdistelmä. Tämä väriyhdistelmä on saatavilla M/L-kokoisena. Molempien värien…

    Baiks keskittyy jatkossa verkko- ja tukkukauppaan

    Baiks keskittyy jatkossa verkko- ja tukkukauppaan

    Pyöräilyliikkeiden ketju Baiks lopettaa kaikki 12 myymäläänsä eri puolilla Suomea. Baiks nimellä ketju toimi kahden vuoden ajan, ennen tätä se toimi vuodesta 1994 nimellä Suomen Polkupyörätukku. Ketjun kotisivujen mukaan asiakkaita palvellaan jatkossakin verkkokaupassa. – Tulemme vahvistamaan polkupyöräliiketoimintaa kokonaisuutena etenkin verkko-…