Shimano panostaa soralla ajoon

Shimano panostaa soralla ajoon

Shimano on julkaissut uuden GRX komponenttisarjan. Se on maailman ensimmäinen polkupyörien gravel/adventure –komponenttisarjan, joka on suunniteltu soralla ja muilla irtonaisilla pinnoilla tapahtuvaan ajoon. Malliston suunnittelun lähtökohtana on ollut kattava tutkimus, laaja testaus ja pitkä kehitystyö. Palautetta tuotteista on kerätty kaiken tasoilta polku-, katu-, ja sorapyöräilijöiltä,

GRX tarjoaa RX800-, RX600- ja RX400-sarjan komponentit, joissa on 1×11-, 2×11- ja 2×10- voimansiirrot ja mekaaninen ja Di2-elektroninen vaihtomahdollisuus. Ajajat voivat räätälöidä ajokokemuksensa eri tyyppisillä ajopinnoilla.

Olkoon kyseessä sitten sora-ajo, moderni katuseikkailu, bikepacking tai cyclocross-ajajien tarpeet, Shimano GRX sarjasta löytyy vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja on esimerkiksi vaihdevälityksistä sora-ajoon, kustomoitua ergonomiaa, dropper post -integraation kuin soralle suunnitellut GRX kiekot, joissa on leveämmät vanneprofiilit.

Huomio kiinnitetty yksityiskohtiin

GRX tarjoaa kolme kampisarja vaihtoehtoa – 1×11, 2×11 tai 2×10-vaiht. – plus etu- ja takavaihtajat, levyjarrusatulat yhdenmukaisilla jarruvipu vaihtoehdoilla. Lisäksi vasen ja oikea STI- hydraulinen vipu, joissa on joko mekaaninen- tai Di2 –vaihtomahdollisuus.

Näissä komponenteissa on Shimanon johtavia voimansiirto -teknologioita, sekä maantie- että maastopyörä puolelta. Näiden ansiosta GRX saavuttaa pehmeän ja hiljaisen voimansiirron, joka on erityisesti säädetty sorapintojen koostumukselle, ajoasennolle ja sorapyörän designille.

Malliston sarjoja voi yhdistellä toisiinsa. Tämä tarkoittaa, että voit rakentaa edullisemmin kaiken kevyen kilpailullisen huipputason GRX –oriin ja vapaa-ajan GRX –työhevosen väliltä.

Saatavuus EU-markkinoilla (arvio): Mekaaninen spec: Heinäkuu, Di2 spec: Syyskuu

Tekninen erittely: si.shimano.com

GRX -kampisarjat

GRX kampisarjat on rakennettu eri ajopinnoille ja ajotyyleille. Kaikissa on +2.5mm ketjulinja lisäämässä renkaan ja rungon väliä. GRX single ring -kampisarja mahdollistaa vaihtamisen vaan takakasetista (vaihtoehdot ovat RX800/600 40T -kasetit tai RX800 42T -kasetti) ja ne toimitetaan yhdessä eturattaan Shimanon Dynamic Chain Engagement tooth -profiilin kanssa, joka vähentää ketjujen putoamista kuoppaisessa maastossa.

GRX tupla RX810 –kampisarja käyttää 17-T väliä, joka välillä 48-31T on Shimanon levein välitys. Yhdessä RX600-11/10 46-30T –vaihtoehtojen kanssa, tupla –kampisarjat antavat tarpeeksi suuret välitykset tiukkoihin nousuihin.

Kuvassa 1×11: FC-RX810-1, paino 655g

GRX -etuvaihtajat

Di2 (FD-RX815) tai mekaaninen (FD-RX810/RX400) etuvaihtajat on rakennettu antamaan 2.5mm lisätilaa leveämmille renkaille (jopa 42mm). Silloin GRX -etuvaihtajat pitää yhdistää Shimanon GRX +2.5mm -kampisarjaan.

RX800-sarjan mekaaninen- ja Di2 –etuvaihtajat on rakennettu sopimaan Shimanon leveimpään 17T -eturattaaseen (48-31T välitys), kun taas FD-RX400 10-speed -vaihtaja sopii 16T –eturattaaseen, joka löytyy RX600 46-30T 10-speed -kampisarjasta. Shimano Di2 –etuvaihtajat voi säätää mieleisiksi käyttämällä Shimanon yksinkertaisia ja integroituja kontrolleja. Mekaaniset etuvaihtajat taas luovat erittäin herkän etuvaihdon tunteen ergonomisella tehokäyrällä. Rakenteessa on useita vaijerin reititysvaihtoehtoja ja integroitu vaijerin kiristyspultti takaa tarkan ja vaivattoman säädön.

Kuvassa Shimano GRX FD-RX815-F etuvaihtaja paino: 131g

GRX -takavaihtajat

GRX Di2 -takavaihtajat (RD-RX815/RX817) tai mekaaniset takavaihtajat (RD-RX810/RX812/RX600) on luotettavia vaihtajia karkeassa maastossa. Ketjun vakauttamisjärjestelmä, SHADOW RD+, minimoi turhaa ketjujen kolinaa ja vaihteenvaihtajavarren liikettä, tarjoten häiriöttömän vaihtotehokkuuden.

GRX:llä on neljä erilaista vaihtajaa, riippuen siitä minkä kasetin ja vaihteen vaihtotoiminnan haluat valita.

Ultegra-, 105- tai Tiagra-tason 11-30/34T -kasettia käyttävien ajajien on käytettävä short cage Di2 RD-RX815 tai mekaanista RD-RX810 –takavaihtajaa. Deore XT-, SLX- tai Deore-tason 11-40/42 -kasetin kanssa on käytettävä longer cage Di2 RD-RX817 tai mekaanista RD-RX812 takavaihtajaa.

Kuvassa GRX Di2: RD-RX815/RD-RX817. Paino: 288/322g.

GRX STI -vivut

GRX -vaihtaminen on omistettu sora-spesifisille ergonomisille vivuille (Di2: ST-RX815 tai mekaaninen: ST-RX810/RX600/RX400, ST-RX810-LA), joissa on 18mm korkeampi akselin piste, kaareva jarruvivun profiili ja liukumaton kuvioitu pinta.

Jos haluat integroida dropper postin käytön sora-ajossa, Shimano loi GRX -mekaanisen ST-RX810-LA -vasemmanpuoleisen hydraulisen levyjarruvivun, jolla voi ohjata dropper postia ja pitää ohjaustangon siistinä. Integroidussa vaijerijärjestelmässä on 9mm vivunheitto, joka operoi dropper postia, ja jolla on vaijerinpäät vaihtajavivussa.

Shimano GRX sisältää myös 1×11-spesifisen RX800- ja RX600-sarjan vasemmanpuoleiset hydrauliset levyjarruvivut (ilman dropper tai shift internals), mukaan lukien 1×11 Di2 -vasen vipu (ST-RX15), jossa on kolme painiketta (kaksi sivupainiketta ja yläpainike) lisätoimintojen, kuten valojen tai tietokoneiden, käyttämiseen.

Kuvssa: GRX ST-RX815-L/R Di2. Paino 565g.

GRX -jarrujärjestelmät

Sorapyöräilijöiden haasteena on saada riittävästi jarruvoimaa nopeuden hallitsemiseksi jyrkissä ja äkillisissä laskuissa. Siksi GRX -perheen huipputasolla yksi RX800-sarjan jarruvivussa (ST-RX815) on Servo Wave -teknologia. Tämä takaa vahvemman jarrutustunteen ja lisää modulaatiovaihtoehtoja aggressiivisemmalle ajolle.

Jos pidät RX810 non-Servo Wave -versiosta tai RX600- ja RX400-sarjan vivuista, ne tarjoavat erinomaisen levyjarrujen pysäytystehon.

Lisä jarruvaihtoehdon tarjoaa hydraulinen inline sub-brake -vipu (BL-RX812-L/R). Sub-brake -vipu on suunniteltu asennettavaksi rungon vieressä olevaan ohjaustankoon, tarjoten vaihtoehtoja jarrutukseen, kun ajat kädet yläotteella.

Kuvassa GRX BL-RX812L hydraulinen disc sub-brake -vipu.

GRX -jarrusatulat

Satula takaavat tehokkaan jarrutustehokkuuden. Ominaisuudet, kuten one-way bleeding ja Ice Technologyn lämpöä poisjohtavat jarrupalat ja roottorit mahdollistavat tehokkaan jäähdytyksen ja pitkäkestoisen jarrujen suorituskyvyn.

Kuvassa jarrusatulat GRX BR-RX810. Paino 143g.

Gravel-specifinen kiekkosarja

Kruunaamaan sora(gravel)-kokemuksen, Shimano esittelee sora-ajoon kaksi gravel/adventure 12mm E-THRU axle -kiekkosarjaa (WH-RX570-TL-F12/R12). 700c tai 650b (non-Boost) tubeless-ready –kiekkopari tarjoaa optimaalisen balanssin painon, jäykkyyden ja sorakestävyyden välillä, Leveämpi sisävanne (leveys 21,6mm) ja off-set –vanteen (korkeus 22mm).

Kuvassa kiekkosarjan GRX WH-RX570 700c. Paino 1600g/pari.

Jussi Ovaskainen281 Artikkelia

    Alamäkipyöräily kasvattaa suosiotaan

    Alamäkipyöräily kasvattaa suosiotaan

    Extreme-lajiksi mielletty alamäkipyöräily on kasvattanut voimakkaasti suosiotaan viimevuosina. Yhtenä syynä on rinnekeskuksien aloittelijoille suunnitellut toimenpiteen. Aloittelijoille löytyy sopivia ja turvallisia reittejä sekä halutessa myös opastusta lajin pariin. Suomessa noin 15 hiihtokeskusta pyörittää hissejä kesällä alamäkipyöräilijöiden iloksi. Alamäkipyöräilyssä asiakas ostaa hissilipun,…

    Fjällräven vaatettaa metsästäjän

    Fjällräven vaatettaa metsästäjän

    Conscious Hunting eli vastuullinen metsästys tarkoittaaFjällrävenillä tasapainoa. Se ei ole palkintojen keräystä, taidoilla kehumista tai urheilusuoritus. Mikään ei ole turhaa, vaan yksinkertaista ja vuorovaikutteista villin luonnon kanssa. Fjällräven on ollut arvostettu brändi metsästäjien keskuudessa jo yli 50 vuotta. Tämän päivän…

    Kuhan kalastuksesta

    Kuhan kalastuksesta

    Herkullinen kuha on toivottu saalis ja vieras ruokapöytään. Kuhaa on yleinen kala aina Etelä-Lapin korkeudelle saakka. Kuha on käy ahnaasti uistimiin. Kevytvetouistelu on yleisin mökkikalastajan kuhan saanti tapa. Kevytvetouistelua voi tehdä helposti pienveneellä soutaen tai moottorin avustamana muutamaa vapaa käyttäen.…