Sähköpyörät ovat tulleet jäädäkseen

Sähköpyörät ovat tulleet jäädäkseen

Sähköavusteisesta pyörästä käytetään usein nimeä sähköpyörä, mikä on vähän harhaanjohtava. Sähköavusteinen pyörä vaatii fyysistä polkemista, johon moottori voi antaa lisävoimaa. Rakkaalla lapsella on monta nimiä, sillä sähköavusteisesta polkupyörästä käytetään myös nimeä e-pyörä.

Sähköavusteiset polkupyörät ovat lyöneet itsensä läpi eritoten Keski-Euroopassa. Saksassa arvioitiin viime vuonna myydyn noin 1 000 000 sähköpyörää! Jyrkkää myynnin kasvukäyrää voi huoletta ennustaa alkavalle kesälle myös Suomeenkin, arviolta 5 000 kappaleen verran.

Perinteiset polkupyörämerkit ovat ottaneet nämäkin markkinat haltuunsa, osa tosin sivubrändeillään. Saksalainen Bosch on muodostunut jonkinlaiseksi laadukkaampien elektroniikkaosien synonyymiksi. Myös Yamahan ja Shimanon komponentit luokitellaan laatutuotteiksi.

Helppo käyttää

Sähköpyörillä ajajan pitää polkea itse, mutta sähkömoottori helpottaa polkemista. Avun määrää voi säätää itse, usein säätö on 4 tai 5 portainen. Keski-Euroopassa sähköpyöriä käytetään paljon kaupungeissa. Esimerkiksi työmatka-ajoon pyörä antaa hiettömän tai ainakin vähähikisemmän vaihtoehdon.

Sähköavustimen käyttö on helppoa. Peukalolla ohjataan + tai – nappuloilla lisävoiman määrää. Lisävoima tulee pienellä viiveellä, eritoten lyhyen polkemattomuusjakson jälkeen. Viiveeseen kyllä tottuu nopeasti, mutta se saattaa aiheuttaa pieniä haasteita, esimerkiksi jyrkkään ylämäkeen lähdettäessä hiekkapinnalla. Kovaa polkaistaessa pyörä ruopaisee, jolloin jäädään paikalleen. Eli ylämäkeen lähtö pitää tehdä ilman sähköavustinta ja kytkeä se päälle ensimetrien jälkeen.

Akun teho riittää hyvin koko päiväksi

Pyörän akun latausaika vaihtelee akusta ja laturista riippuen. Kyse on kuitenkin tunneista, 3-8 tuntia. Akku riitti hyvin 6 tunnin pyöräilypäivän ajan. Olisi riittänyt muutaman tunnin pidempäänkin. Akku irrotetaan latauksen ajaksi ja ladataan erillisessä verkkovirtalaturissa. Latausaika on, akun koosta ja laturista riippuen, muutamia tunteja. Yleensä se laitetaan yöksi latauslaitteeseen.

Yksi sähköpyöriin liittyvä asia on niiden huolto. Maahantuojat kouluttavat nyt kiivaasti pyöräkauppiaita sähköpyörien saloihin. Mistään ydinfysiikasta ei ole kyse, mutta pyörähuolloissa uudesta asiasta. Nyt Suomen liki jokaisessa asiantuntevassa pyöräkaupassa on sähköpyörien huollon taitava persoona.

Laatuun kannattaa panostaa

Sähköpyöriä saa muutaman sadan euron lähtöhinnalla. Laatupyörien hinnat alkavat kahdesta tuhannesta eurosta. Suurin ero halpatuotteiden ja laadukkaampien välillä on niiden elinkaaressa, huoltamisessa sekä korjaamisessa. Laadukkaampien takuu on muutakin kuin sanahelinää, varaosia voi vaihtaa ja niitä on saatavilla sekä valtuutettuja korjaamoja löytyy vähänkään suuremmasta taajamasta. Rehellisyyden nimissä, sähköpyörien laitevikojen osalta, useimmiten turvaudutaan koko osan vaihtoon.

Jussi Ovaskainen94 Artikkelia

    Töihin juoksemalla menestyväksi polkujuoksijaksi

    Töihin juoksemalla menestyväksi polkujuoksijaksi

    Henri Ansio kohahdutti polkujuoksu- ja kestävyysurheilupiirejä saavuttamalla polkujuoksun MM-kisoissa neljännen sijan. Se on kova suoritus, kun huomioi, että kärkikilpailijat tekevät sitä ammatikseen ja Ansio käy päivittäin töissä. Toisaalta juuri työmatkat ovat hänen menestyksensä taustalla. Työmatkani on neljä kilometriä, joten pystyn…

    Laavulla kaikki on hyvin! Voita oma laavu.

    Laavulla kaikki on hyvin! Voita oma laavu.

    Laavu on perinteinen retkisuoja kesällä. Se on oiva majoitusvaihtoehto niille, jotka haluavat nauttia luonnon läheisyydestä ilman, että sade tai hyttyset kiusaavat. Haltin laavu on klassikko jo yli 20 vuoden takaa. Se painaa vain kaksi kiloa ja pakkaantuu pieneen tilaan kuljetuksen…

    Testi - Millet Ubic 40 -reppu

    Testi - Millet Ubic 40 -reppu

    40 litran Ubic-reppu on suunniteltu monipuoliseen vuoriliikuntaan. Siinä on lukuisia mahdollisuuksia kuljettaa erilaisia vuorilla tarvittavia varusteita, kuten suksia ja jäähakkuja. Näiden vuoriominaisuuksien lisäksi reppu toimii mainiosti myös tavallisilla päiväretkillä. Milletin reppu-uutuuden testimatka kesti kaksi viikkoa. Ensin kolme päivää muiden ulkoiluvarusteiden…