Sähköpyörä koeajossa

Sähköpyörä koeajossa

Testasin syksyllä 2016 sähköpyörää kahden päivän ajan Itävallassa, Bad Gasteinin maastoissa. Ensituntumalta pyörä on painava, noin 7 kiloa vastaavaa tavallista pyörää painavampi. Painopiste on kuitenkin alhaalla, joten lisäpaino ei juurikaan haittaa ajettavuutta. Testipyöräksi annettiin 29” maastopyörä, jonka kauppahinta Itävallassa oli kuulemma noin 3 000 euroa.

Bad Gasteinissa on hyvin merkityt maastopyöräreitit, kuten käsittääkseni kaikkialla Itävallassa. Tasaisella polkiessa avustinta ei tarvinnut, vaikka pyörä rahtusen normaalia pyörää raskaammalta tuntuikin. Nousun alkaessa 5-tasoisen sähköavustimen päälle laittaminen helpotti menoa kummasti. Pitihän sillä leikkiä! Voimakkaimman Turbo-asennon apu oli jopa liian terhakka. 2-3 tasoilla joutui edelleen itse polkemaan, mutta pahimmat maitohapot jäivät erittymättä. Vaikka jyrkästä ylämäestä, Bad Gasteinista Sportgasteiniin, oli kyse, niin huomasin katselevani maisemia.

Normipyörällä samoissa nousuissa olisin katsellut lähinnä eturengasta ja puuskuttanut penteleesti. Vaikka elektroniikka auttoi, niin edelleen polkijaltakin vaadittiin ponnisteluja. Hiki virtasi, olut ja vesi maistuivat lounastauolla. Liki kaikilla oli negatiivissävytteinen ennakkokäsitys sähköpyöristä. Parin ensimmäisen pyöräilytunnin jälkeen ryhmä myhäili kilpaa kokemukselle. Hieno laite!

Haastattelin aiemmin pyöräammattilaista Jussi Veikkasta. Hän kertoi käyttävänsä sähköpyörää Ranskan kodissaan ja laajentaneensa sen avulla reviiriään jyrkemmille reiteille. Sähköavusta huolimatta sykemittari kuulemma kertoo ihan rapsakasta liikuntasuorituksesta.

GoExpossa hymyileviä kasvoja

Maaliskuun lopulla Helsingin Messukeskuksessa järjestetyillä GoExpo-messuilla oli sähköpyörien koeajoalue. Siellä oli kokeiltavina kaikenlaisia sähköpyöriä ”mummopyöristä” maastopyöriin. Testaajien yleisin kommentti testiajon jälkeen oli iloisen ihmettelevä ”olipas kivaa, enpä olisi uskonut”.

Usea testaaja mietti kaupunkipyörää, jota voisi käyttää työmatkoihin. Suomen Pyöräliiton julkistaman tutkimuksen mukaan pyörä on nopein työmatkakulkuväline alle 5 km matkoilla. Sähköavun ansiosta kilometrejä voi lisätä muutamia ja perille pääsyn hikimäärästä ottaa vähän pois.

Koeajomahdollisuuksia kaikille

Sähköpyörien valmistajat ja maahantuojat järjestävät erilaisia koeajotapahtumia, joissa kaikki voi ilmaiseksi kokeilla pyöriä. Koeajo kannattaa, vaikka ostaminen ei olisikaan ajankohtaista. Sähköpyörällä ajaminen on erittäin hauskaa!

Seuraa Yousport.fi:n tapahtumakalenteria, sieltä löydät kiertueiden tapahtuma-aikoja ja -paikkoja.  

Jussi Ovaskainen186 Artikkelia

    Haglöfsin Junior-mallisto laajenee

    Haglöfsin Junior-mallisto laajenee

    Haglöfsin Junior-mallisto laajenee kattamaan myös kevyemmät ulkoiluvaatteet. Käytännölliset shortsit ja mukavat t-paidat ovat hyvin istuvia ja sopivat siten kaikkiin kesän leikkeihin ja luontoretkiin. Haglöfsin Junior-malliston suunnittelun lähtökohtana on ajatus laadukkaista, säänkestävistä ulkoiluvaatteista lapsille. Nyt kauppoihin tulleeseen mallistoon kuuluu Suomen kesän…

    Vinkit juoksuharrastuksen aloittamiseen

    Vinkit juoksuharrastuksen aloittamiseen

    Lumet sulavat ja moni miettii talven jälkeen, josko ottaisi kaapista lenkkarit esille ja aloittaisi lenkkeilyn. Tauon jälkeen moni treenaa liikaa ja juoksee itsensä tukkoon. Ultrajuoksija Ida Kronholm on Haltin yhteistyökumppani ja monipuolinen luontoliikkuja. Idan tähtäimessä on jälleen ensi kesänä yksi…

    Pyöräreittisuosikit – Reitti Tuusulanjärven ympäri

    Pyöräreittisuosikit – Reitti Tuusulanjärven ympäri

    Reitti Tuusulanjärven ympäri on 22 kilometriä pitkä ja kokonaan kevyenliikenteen väylää. Kyseessä ei ole mikään turha pyöräreitti: Tuusulanjärven liepeillä eli vahva taiteilijayhteisö maamme itsenäisyyden alkutaipaleella. Täällä asuu edelleenkin paljon taiteilijoita, mutta heidän meriittinsä eivät vielä yllä Aleksis Kiven, Jean Sibeliuksen,…