Sähköpyörä koeajossa

Sähköpyörä koeajossa

Testasin syksyllä 2016 sähköpyörää kahden päivän ajan Itävallassa, Bad Gasteinin maastoissa. Ensituntumalta pyörä on painava, noin 7 kiloa vastaavaa tavallista pyörää painavampi. Painopiste on kuitenkin alhaalla, joten lisäpaino ei juurikaan haittaa ajettavuutta. Testipyöräksi annettiin 29” maastopyörä, jonka kauppahinta Itävallassa oli kuulemma noin 3 000 euroa.

Bad Gasteinissa on hyvin merkityt maastopyöräreitit, kuten käsittääkseni kaikkialla Itävallassa. Tasaisella polkiessa avustinta ei tarvinnut, vaikka pyörä rahtusen normaalia pyörää raskaammalta tuntuikin. Nousun alkaessa 5-tasoisen sähköavustimen päälle laittaminen helpotti menoa kummasti. Pitihän sillä leikkiä! Voimakkaimman Turbo-asennon apu oli jopa liian terhakka. 2-3 tasoilla joutui edelleen itse polkemaan, mutta pahimmat maitohapot jäivät erittymättä. Vaikka jyrkästä ylämäestä, Bad Gasteinista Sportgasteiniin, oli kyse, niin huomasin katselevani maisemia.

Normipyörällä samoissa nousuissa olisin katsellut lähinnä eturengasta ja puuskuttanut penteleesti. Vaikka elektroniikka auttoi, niin edelleen polkijaltakin vaadittiin ponnisteluja. Hiki virtasi, olut ja vesi maistuivat lounastauolla. Liki kaikilla oli negatiivissävytteinen ennakkokäsitys sähköpyöristä. Parin ensimmäisen pyöräilytunnin jälkeen ryhmä myhäili kilpaa kokemukselle. Hieno laite!

Haastattelin aiemmin pyöräammattilaista Jussi Veikkasta. Hän kertoi käyttävänsä sähköpyörää Ranskan kodissaan ja laajentaneensa sen avulla reviiriään jyrkemmille reiteille. Sähköavusta huolimatta sykemittari kuulemma kertoo ihan rapsakasta liikuntasuorituksesta.

GoExpossa hymyileviä kasvoja

Maaliskuun lopulla Helsingin Messukeskuksessa järjestetyillä GoExpo-messuilla oli sähköpyörien koeajoalue. Siellä oli kokeiltavina kaikenlaisia sähköpyöriä ”mummopyöristä” maastopyöriin. Testaajien yleisin kommentti testiajon jälkeen oli iloisen ihmettelevä ”olipas kivaa, enpä olisi uskonut”.

Usea testaaja mietti kaupunkipyörää, jota voisi käyttää työmatkoihin. Suomen Pyöräliiton julkistaman tutkimuksen mukaan pyörä on nopein työmatkakulkuväline alle 5 km matkoilla. Sähköavun ansiosta kilometrejä voi lisätä muutamia ja perille pääsyn hikimäärästä ottaa vähän pois.

Koeajomahdollisuuksia kaikille

Sähköpyörien valmistajat ja maahantuojat järjestävät erilaisia koeajotapahtumia, joissa kaikki voi ilmaiseksi kokeilla pyöriä. Koeajo kannattaa, vaikka ostaminen ei olisikaan ajankohtaista. Sähköpyörällä ajaminen on erittäin hauskaa!

Seuraa Yousport.fi:n tapahtumakalenteria, sieltä löydät kiertueiden tapahtuma-aikoja ja -paikkoja.  

Jussi Ovaskainen114 Artikkelia

    Polarin uusi OH1 sykesensori

    Polarin uusi OH1 sykesensori

    Polarin uutuus, OH1 optinen sydämen sykkeen mittaava sykesensori kiinnitetään joko olka- tai kyynärvarteen. Kiinnitys tapahtuu helppokäyttöisellä ja miellyttävän tuntuisella hihnalla. Sykesensorin usb-ladattava akku kestää yhtäjaksoisesti 12 tunnin syketietojen keräämisen. Laitteen sisäiseen muistiin mahtuu jopa 200 tuntia syketietoja. Sensori hyödyntää Polarin omaa, tieteellisesti…

    Kevyesti kalaan – jigillä nappaa

    Kevyesti kalaan – jigillä nappaa

    Jigi on yleistynyt heittokalastuksen muotona hyvien saalismäärien ansiosta. Jigivieheitä on satoja erilaisia. Yksinkertaistettuna kyse on kumimadosta tai -kalasta, jossa on koukku. Vieheen annetaan heiton jälkeen valua pohjaan ja kelattaessa sitä pompotetaan pohjaa pitkin. Jigillä voi saada saalista aina Hangosta Nuorgamiin, joten kyseessä on…

    Voita Kari Traa -merinovillainen alusasusetti

    Voita Kari Traa -merinovillainen alusasusetti

    Moderni merinovilla on erittäin miellyttävä käyttää niin kylmällä kuin kuumalla, eikä kutita ihoa. Kari Traan Åkle on erittäin modernia villakudosta perinteisessä norjalaisvillapaitakuosissaan, ja se suorastaan hyväilee ihoa. Merinovilla hylkii likaa ja bakteereja, joten siihen kertyy paljon vähemmän epämiellyttäviä tuoksuja keinokuituisiin…