Sähköpyörä koeajossa

Sähköpyörä koeajossa

Testasin syksyllä 2016 sähköpyörää kahden päivän ajan Itävallassa, Bad Gasteinin maastoissa. Ensituntumalta pyörä on painava, noin 7 kiloa vastaavaa tavallista pyörää painavampi. Painopiste on kuitenkin alhaalla, joten lisäpaino ei juurikaan haittaa ajettavuutta. Testipyöräksi annettiin 29” maastopyörä, jonka kauppahinta Itävallassa oli kuulemma noin 3 000 euroa.

Bad Gasteinissa on hyvin merkityt maastopyöräreitit, kuten käsittääkseni kaikkialla Itävallassa. Tasaisella polkiessa avustinta ei tarvinnut, vaikka pyörä rahtusen normaalia pyörää raskaammalta tuntuikin. Nousun alkaessa 5-tasoisen sähköavustimen päälle laittaminen helpotti menoa kummasti. Pitihän sillä leikkiä! Voimakkaimman Turbo-asennon apu oli jopa liian terhakka. 2-3 tasoilla joutui edelleen itse polkemaan, mutta pahimmat maitohapot jäivät erittymättä. Vaikka jyrkästä ylämäestä, Bad Gasteinista Sportgasteiniin, oli kyse, niin huomasin katselevani maisemia.

Normipyörällä samoissa nousuissa olisin katsellut lähinnä eturengasta ja puuskuttanut penteleesti. Vaikka elektroniikka auttoi, niin edelleen polkijaltakin vaadittiin ponnisteluja. Hiki virtasi, olut ja vesi maistuivat lounastauolla. Liki kaikilla oli negatiivissävytteinen ennakkokäsitys sähköpyöristä. Parin ensimmäisen pyöräilytunnin jälkeen ryhmä myhäili kilpaa kokemukselle. Hieno laite!

Haastattelin aiemmin pyöräammattilaista Jussi Veikkasta. Hän kertoi käyttävänsä sähköpyörää Ranskan kodissaan ja laajentaneensa sen avulla reviiriään jyrkemmille reiteille. Sähköavusta huolimatta sykemittari kuulemma kertoo ihan rapsakasta liikuntasuorituksesta.

GoExpossa hymyileviä kasvoja

Maaliskuun lopulla Helsingin Messukeskuksessa järjestetyillä GoExpo-messuilla oli sähköpyörien koeajoalue. Siellä oli kokeiltavina kaikenlaisia sähköpyöriä ”mummopyöristä” maastopyöriin. Testaajien yleisin kommentti testiajon jälkeen oli iloisen ihmettelevä ”olipas kivaa, enpä olisi uskonut”.

Usea testaaja mietti kaupunkipyörää, jota voisi käyttää työmatkoihin. Suomen Pyöräliiton julkistaman tutkimuksen mukaan pyörä on nopein työmatkakulkuväline alle 5 km matkoilla. Sähköavun ansiosta kilometrejä voi lisätä muutamia ja perille pääsyn hikimäärästä ottaa vähän pois.

Koeajomahdollisuuksia kaikille

Sähköpyörien valmistajat ja maahantuojat järjestävät erilaisia koeajotapahtumia, joissa kaikki voi ilmaiseksi kokeilla pyöriä. Koeajo kannattaa, vaikka ostaminen ei olisikaan ajankohtaista. Sähköpyörällä ajaminen on erittäin hauskaa!

Seuraa Yousport.fi:n tapahtumakalenteria, sieltä löydät kiertueiden tapahtuma-aikoja ja -paikkoja.  

Jussi Ovaskainen94 Artikkelia

    Töihin juoksemalla menestyväksi polkujuoksijaksi

    Töihin juoksemalla menestyväksi polkujuoksijaksi

    Henri Ansio kohahdutti polkujuoksu- ja kestävyysurheilupiirejä saavuttamalla polkujuoksun MM-kisoissa neljännen sijan. Se on kova suoritus, kun huomioi, että kärkikilpailijat tekevät sitä ammatikseen ja Ansio käy päivittäin töissä. Toisaalta juuri työmatkat ovat hänen menestyksensä taustalla. Työmatkani on neljä kilometriä, joten pystyn…

    Laavulla kaikki on hyvin! Voita oma laavu.

    Laavulla kaikki on hyvin! Voita oma laavu.

    Laavu on perinteinen retkisuoja kesällä. Se on oiva majoitusvaihtoehto niille, jotka haluavat nauttia luonnon läheisyydestä ilman, että sade tai hyttyset kiusaavat. Haltin laavu on klassikko jo yli 20 vuoden takaa. Se painaa vain kaksi kiloa ja pakkaantuu pieneen tilaan kuljetuksen…

    Testi - Millet Ubic 40 -reppu

    Testi - Millet Ubic 40 -reppu

    40 litran Ubic-reppu on suunniteltu monipuoliseen vuoriliikuntaan. Siinä on lukuisia mahdollisuuksia kuljettaa erilaisia vuorilla tarvittavia varusteita, kuten suksia ja jäähakkuja. Näiden vuoriominaisuuksien lisäksi reppu toimii mainiosti myös tavallisilla päiväretkillä. Milletin reppu-uutuuden testimatka kesti kaksi viikkoa. Ensin kolme päivää muiden ulkoiluvarusteiden…