Sähköpyörä koeajossa

Sähköpyörä koeajossa

Testasin syksyllä 2016 sähköpyörää kahden päivän ajan Itävallassa, Bad Gasteinin maastoissa. Ensituntumalta pyörä on painava, noin 7 kiloa vastaavaa tavallista pyörää painavampi. Painopiste on kuitenkin alhaalla, joten lisäpaino ei juurikaan haittaa ajettavuutta. Testipyöräksi annettiin 29” maastopyörä, jonka kauppahinta Itävallassa oli kuulemma noin 3 000 euroa.

Bad Gasteinissa on hyvin merkityt maastopyöräreitit, kuten käsittääkseni kaikkialla Itävallassa. Tasaisella polkiessa avustinta ei tarvinnut, vaikka pyörä rahtusen normaalia pyörää raskaammalta tuntuikin. Nousun alkaessa 5-tasoisen sähköavustimen päälle laittaminen helpotti menoa kummasti. Pitihän sillä leikkiä! Voimakkaimman Turbo-asennon apu oli jopa liian terhakka. 2-3 tasoilla joutui edelleen itse polkemaan, mutta pahimmat maitohapot jäivät erittymättä. Vaikka jyrkästä ylämäestä, Bad Gasteinista Sportgasteiniin, oli kyse, niin huomasin katselevani maisemia.

Normipyörällä samoissa nousuissa olisin katsellut lähinnä eturengasta ja puuskuttanut penteleesti. Vaikka elektroniikka auttoi, niin edelleen polkijaltakin vaadittiin ponnisteluja. Hiki virtasi, olut ja vesi maistuivat lounastauolla. Liki kaikilla oli negatiivissävytteinen ennakkokäsitys sähköpyöristä. Parin ensimmäisen pyöräilytunnin jälkeen ryhmä myhäili kilpaa kokemukselle. Hieno laite!

Haastattelin aiemmin pyöräammattilaista Jussi Veikkasta. Hän kertoi käyttävänsä sähköpyörää Ranskan kodissaan ja laajentaneensa sen avulla reviiriään jyrkemmille reiteille. Sähköavusta huolimatta sykemittari kuulemma kertoo ihan rapsakasta liikuntasuorituksesta.

GoExpossa hymyileviä kasvoja

Maaliskuun lopulla Helsingin Messukeskuksessa järjestetyillä GoExpo-messuilla oli sähköpyörien koeajoalue. Siellä oli kokeiltavina kaikenlaisia sähköpyöriä ”mummopyöristä” maastopyöriin. Testaajien yleisin kommentti testiajon jälkeen oli iloisen ihmettelevä ”olipas kivaa, enpä olisi uskonut”.

Usea testaaja mietti kaupunkipyörää, jota voisi käyttää työmatkoihin. Suomen Pyöräliiton julkistaman tutkimuksen mukaan pyörä on nopein työmatkakulkuväline alle 5 km matkoilla. Sähköavun ansiosta kilometrejä voi lisätä muutamia ja perille pääsyn hikimäärästä ottaa vähän pois.

Koeajomahdollisuuksia kaikille

Sähköpyörien valmistajat ja maahantuojat järjestävät erilaisia koeajotapahtumia, joissa kaikki voi ilmaiseksi kokeilla pyöriä. Koeajo kannattaa, vaikka ostaminen ei olisikaan ajankohtaista. Sähköpyörällä ajaminen on erittäin hauskaa!

Seuraa Yousport.fi:n tapahtumakalenteria, sieltä löydät kiertueiden tapahtuma-aikoja ja -paikkoja.  

Jussi Ovaskainen244 Artikkelia

    Karvapohjasuksien huoltaminen

    Karvapohjasuksien huoltaminen

    Tämän ja parin edeltävänkin talven talviurheilun hittituote on pitokarvasukset eli skin-sukset. Skinien suosion syy löytyy niiden helppokäyttöisyydestä. Jotta sukset toimivat optimaalisesti, niitä kannattaa myös putsailla. Skin-suksien ideana on, että pohjassa oleva karva liukuu myötäkarvaan ja pitää vastakarvaan. Jos karvoissa on…

    Skin-sukset testissä

    Skin-sukset testissä

    Viime kaudella maastohiihtäjien puheenaiheeksi nousi skin-sukset. Perinteisen tyylin suksien erikoisuus on pitovoidealueen kohdalle asennettu karva, joka ajaa pitovoiteen tehtävän. Helppokäyttöisyys on yksi tärkeä syy, miksi skin-sukset ovat nousseet myyntitilastojen kärkeen. Pitovoitelua ei siis tarvita, mutta skin-suksi vaatii normaalin luistovoitelun. Salomon…

    Säädettävällä siteellä lisäiloa ladulle

    Säädettävällä siteellä lisäiloa ladulle

    Maastohiihtosuksiin on viime vuosina tullut alppihiihtosuksista tuttuja siteiden asennuslevyjä. Asennuslevyn ansiosta siteen saa kiinni sukseen ilman poraamista, parhaimmillaan ilman työkaluja. Moderneimmat versiot mahdollistavat myös siteen sijainnin siirtämisen asennuslevyllä. Helppo säätää Siteen säätäminen tapahtuu käsin tai pienen työkalun avulla siteen kiinnityskielekettä kohottamalla…