Sähköpyörä koeajossa

Sähköpyörä koeajossa

Testasin syksyllä 2016 sähköpyörää kahden päivän ajan Itävallassa, Bad Gasteinin maastoissa. Ensituntumalta pyörä on painava, noin 7 kiloa vastaavaa tavallista pyörää painavampi. Painopiste on kuitenkin alhaalla, joten lisäpaino ei juurikaan haittaa ajettavuutta. Testipyöräksi annettiin 29” maastopyörä, jonka kauppahinta Itävallassa oli kuulemma noin 3 000 euroa.

Bad Gasteinissa on hyvin merkityt maastopyöräreitit, kuten käsittääkseni kaikkialla Itävallassa. Tasaisella polkiessa avustinta ei tarvinnut, vaikka pyörä rahtusen normaalia pyörää raskaammalta tuntuikin. Nousun alkaessa 5-tasoisen sähköavustimen päälle laittaminen helpotti menoa kummasti. Pitihän sillä leikkiä! Voimakkaimman Turbo-asennon apu oli jopa liian terhakka. 2-3 tasoilla joutui edelleen itse polkemaan, mutta pahimmat maitohapot jäivät erittymättä. Vaikka jyrkästä ylämäestä, Bad Gasteinista Sportgasteiniin, oli kyse, niin huomasin katselevani maisemia.

Normipyörällä samoissa nousuissa olisin katsellut lähinnä eturengasta ja puuskuttanut penteleesti. Vaikka elektroniikka auttoi, niin edelleen polkijaltakin vaadittiin ponnisteluja. Hiki virtasi, olut ja vesi maistuivat lounastauolla. Liki kaikilla oli negatiivissävytteinen ennakkokäsitys sähköpyöristä. Parin ensimmäisen pyöräilytunnin jälkeen ryhmä myhäili kilpaa kokemukselle. Hieno laite!

Haastattelin aiemmin pyöräammattilaista Jussi Veikkasta. Hän kertoi käyttävänsä sähköpyörää Ranskan kodissaan ja laajentaneensa sen avulla reviiriään jyrkemmille reiteille. Sähköavusta huolimatta sykemittari kuulemma kertoo ihan rapsakasta liikuntasuorituksesta.

GoExpossa hymyileviä kasvoja

Maaliskuun lopulla Helsingin Messukeskuksessa järjestetyillä GoExpo-messuilla oli sähköpyörien koeajoalue. Siellä oli kokeiltavina kaikenlaisia sähköpyöriä ”mummopyöristä” maastopyöriin. Testaajien yleisin kommentti testiajon jälkeen oli iloisen ihmettelevä ”olipas kivaa, enpä olisi uskonut”.

Usea testaaja mietti kaupunkipyörää, jota voisi käyttää työmatkoihin. Suomen Pyöräliiton julkistaman tutkimuksen mukaan pyörä on nopein työmatkakulkuväline alle 5 km matkoilla. Sähköavun ansiosta kilometrejä voi lisätä muutamia ja perille pääsyn hikimäärästä ottaa vähän pois.

Koeajomahdollisuuksia kaikille

Sähköpyörien valmistajat ja maahantuojat järjestävät erilaisia koeajotapahtumia, joissa kaikki voi ilmaiseksi kokeilla pyöriä. Koeajo kannattaa, vaikka ostaminen ei olisikaan ajankohtaista. Sähköpyörällä ajaminen on erittäin hauskaa!

Seuraa Yousport.fi:n tapahtumakalenteria, sieltä löydät kiertueiden tapahtuma-aikoja ja -paikkoja.  

Jussi Ovaskainen281 Artikkelia

    Alamäkipyöräily kasvattaa suosiotaan

    Alamäkipyöräily kasvattaa suosiotaan

    Extreme-lajiksi mielletty alamäkipyöräily on kasvattanut voimakkaasti suosiotaan viimevuosina. Yhtenä syynä on rinnekeskuksien aloittelijoille suunnitellut toimenpiteen. Aloittelijoille löytyy sopivia ja turvallisia reittejä sekä halutessa myös opastusta lajin pariin. Suomessa noin 15 hiihtokeskusta pyörittää hissejä kesällä alamäkipyöräilijöiden iloksi. Alamäkipyöräilyssä asiakas ostaa hissilipun,…

    Fjällräven vaatettaa metsästäjän

    Fjällräven vaatettaa metsästäjän

    Conscious Hunting eli vastuullinen metsästys tarkoittaaFjällrävenillä tasapainoa. Se ei ole palkintojen keräystä, taidoilla kehumista tai urheilusuoritus. Mikään ei ole turhaa, vaan yksinkertaista ja vuorovaikutteista villin luonnon kanssa. Fjällräven on ollut arvostettu brändi metsästäjien keskuudessa jo yli 50 vuotta. Tämän päivän…

    Kuhan kalastuksesta

    Kuhan kalastuksesta

    Herkullinen kuha on toivottu saalis ja vieras ruokapöytään. Kuhaa on yleinen kala aina Etelä-Lapin korkeudelle saakka. Kuha on käy ahnaasti uistimiin. Kevytvetouistelu on yleisin mökkikalastajan kuhan saanti tapa. Kevytvetouistelua voi tehdä helposti pienveneellä soutaen tai moottorin avustamana muutamaa vapaa käyttäen.…