Kehon ikä ei valehtele

Kehon ikä ei valehtele

Mittaaminen on tullut jäädäkseen osana ihmisten hyvinvointia. Kehon ikä voidaan määrittää seitsemän kohtaisen testin avulla. Itse testi on fyysisesti kohtuullisen helppo.

Mittaus suoritetaan rennossa vaatetuksessa, farkuissakin onnistuu. Ensimmäiseksi selvitetään kehonkoostumusta, kehon rasvaprosenttia ja nestemäärää (bmi) sekä mitataan verenpaine. Aerobinen kunto tehdään lepotestinä eli makuuasennossa patjalla. Lihaskuntoa mitataan keskivartalon vatsarutistuksilla ja hauiskääntö- ja puristusvoiman mittauksilla. Jalkojen voimavarat arvioidaan seinäkyykyllä eli nojataan seinään jalat suorassa kulmassa enintään kahden minuutin ajan. Liikkuvuus määritellään perinteisellä sormet varpaisiin ‑istumavenytyksellä.

Tulos heti selville

Testistä saadut tulokset syötetään Polarin kehittämään Body Age -mittariin, joka kertoo kehon todellisen iän.

  • Yleensä kysyn ennen testituloksen ilmoittamista, mitä mitattava itse arvelee oman kehonsa iäksi. Suomalaiset ovat aika realistisia, joten harvemmin tuloksen ja arvion välillä tulee suuria heittoja. Hoitamaton verenpaine saattaa nostaa kehon ikää huomattavastikin, mutta siihenkin voi onneksi vaikuttaa, kertoo Kuortaneen Urheiluopiston yritysvalmennuspäällikkö Mikko Lilja.

Varsinaisen testituloksen jälkeen käydään ehkä tärkein keskustelu siitä, miten kehon ikää voidaan laskea.

  • Keskustelussa käymme läpi levon määrää, ravinto- ja liikuntatottumuksia sekä arjen rytmiä ylipäätään. Tärkeitä ovat myös asiakkaan omat toiveet siitä, mihin suuntaan hän haluaa elämäänsä ohjata. Näiden pohjalta sitten teemme etenemissuunnitelman, jonka tuloksia seurataan muutaman kuukauden välein. Tärkeässä osassa on myös Heiaheia-etävalmennussovellus, jonka avulla voin tarvittaessa antaa päiväkohtaisestikin ravinto- ja liikuntavinkkejä.

 

 

Perusasioita

Kuortaneen Urheiluopiston kehon iän mittauksessa käyvä asiakas on yleisimmin työssä käyvä ihminen. Monesti jo pienillä muutoksilla saadaan aikaan suuria muutoksia.

  • Yksinkertaistettuna tässä on kyse levon, liikunnan ja ravinnon suhteesta. Kaikkea pitää olla sopivasti ja laadukkaasti toteutettuna. Nykyihminen tinkii liian usein unen määrästä, eritoten sen laadun suhteen. Ruutua tuijotetaan vielä pää tyynylläkin, mikä heikentää unen laatua huomattavasti. Lisäksi on jonkun verran jo asiakkaita, jotka treenaavat liikaa ja liian yksipuolisesti eivätkä anna palautumiselle riittävästi aikaa. Ruokailutottumuksia muutetaan usein, ehkä vähän yllättäenkin, lisäämällä ruokailukertoja, jolloin syödään säännöllisesti kolmen-neljän tunnin välein. Annoskokoa pienentämällä ja kasvisten määrää lisäämällä saadaan jo paljon aikaan. Aivoilla on näin energiaa toimia koko päivän ajan. Samalla kasvaa työteho, ja vapaa-ajallakin jaksaa paremmin. Vaatekokokin pienenee useimmilla jo näillä vinkeillä. Kun tämän päälle lisätään liikuntaa edes muutama tovi viikkoon, tulokset ovat usein suorastaan häikäiseviä.

Jussi Ovaskainen252 Artikkelia

    S/LAB Shift Hybrid - Salomonin uudenlainen vapaalaskuside

    S/LAB Shift Hybrid - Salomonin uudenlainen vapaalaskuside

    Shift on uuden sukupolven side, jossa yhdistyvät alppisiteen suorituskyky ja touring-ominaisuudet, eli siinä on kaksi sidemallia yhdessä tuotteessa.  Kevyt side mahdollista miellyttävän touring-hiihtämisen hoitamattomien rinteiden huipuille, ja nautinnollisen laskun aika side on perinteisen alppisiteen kaltainen. Tämä onnistuu, kun yhdistetään pin-siteiden liikkuvuus…

    GoExpo on kevään sporttisin tapahtuma

    GoExpo on kevään sporttisin tapahtuma

    GoExpo käynnisti kevään liikuntakauden Helsingin Messukeskuksessa. Messukeskus on viikonlopun ajan tulvillaan treenivinkkejä, välineitä ja lajikokeiluja. Messuilla on helppo testata uusia lajeja, ja innostua esimerkiksi sup-lautailusta tai seinäkiipeilystä. Fillarin testiradalla voi testata kymmeniä erilaisia pyöriä maantiepyöristä läskipyöriin ja tavarapyöriin, sähköavusteisena tai…

    Kevät on pilkkijän unelma-aikaa

    Kevät on pilkkijän unelma-aikaa

    Vaikka talvi on ollut keleiltään haastava, pilkkijäät ovat useimmissa paikoissa kalastuskelpoisessa kunnossa. Kevät on pilkkijän parasta aikaa, kun aurinko lämmittää ja valaisee kalastajan kehoa ja mieltä. Osa pilkkijän kalaonnesta ja mukavuudesta on varusteista kiinni. Alla listattuna hyväksi havaittuja kalastusvarusteita.