Janni Hussi urheilee hyvää oloa

Janni Hussi urheilee hyvää oloa

Janni Hussi on liikunta-alan yrittäjä. Koulutukseltaan hän on liikuntaneuvoja ja Spartan Bodyweight -ohjaaja. Ryhmäliikuntaa hän on ohjannut vuodesta 2009 monissa eri muodoissa. Valtteri Bottas Duathlonissa hän oli vetämässä alkujumpan perhesarjaan osallistuville. Verryttelyn hän oli suunnitellut lattarihenkiseksi.

–  Musiikki oli kesäisen aurinkoista. Kyseessä ei ollut kuitenkaan lattaritreeni, vaan koordinaatio perusaerobicin keinoin. Sitten tehtiin pienet avaukset, joiden jälkeen HIIT-treeniä (High Intensity Interval Training). HIIT-treenin hyvä puoli on, että siinä harjoitellaan kelloa vastaan, joten jokainen voi määrätä oman tahtinsa. Lisäksi annoin liikkeisiin myös erilaisia variaatioita, joista pystyi valitsemaan omalle tasolle sopivan liikkeen.

Sanonta ”elän kuten opetan” sopii alkuverryttelyjen osalta hyvin Jannille.

–  Kyllä alkuverryttely on yksi kaikkein tärkeimmistä treenaamisen osa-alueista. Sen verran paljon olen onnistunut rähjäännyttämään kehoani urheiluvuosien aikana, että tiedän sen olevan edellytys kovalle treenille. Alkulämmittely riippuu paljon siitä, mitä teen. Jos vaikka menen salille, teen noin 15 minuuttia cardio-laitteella, minkä jälkeen noin 5 minuuttia dynaamisia venyttelyjä. Sitten aloitan punttien kanssa progressiivisesti painojen määrää nostaen. Aluksi pyrin tekemään kovimmat liikkeet, kuten vaikka jalkakyykyn, kun on vielä voimia keskittyä kunnolla suoritukseen.

Monipuolisuutta ja ulkoilmaa

Kisalavat jättänyt Hussi treenaa nykyään hyvin monipuolisesti.

– Kun ei ole enää kisatavoitteita, vaihtelen salilla liikkeitä paljon. Tykkään myös liikkua ulkona. Teen kaikki mahdolliset treenit ulkona, mikäli vain sää sallii. Ulkoilma on tuttua, sillä olen pelannut 13 vuotta jalkapalloa. Siinä ajassa tuli räntäsadekin hyvin tutuksi Kouvolan ja Kuusankosken kentillä. Meillä kävi tosin hyvä tuuri, kun saimme Kymenlaaksoon Sami Hyypiä Areenan.

Jannin mediassa olevissa kuvissa kaikki varusteet ovat sävy sävyyn ja huolellisesti mietitty. Kuvausten ulkopuolella hänelle kelpaavat melkein minkälaiset varusteet tahansa.

–  Olin aiemmin hyvin tarkka treenivarusteistani. Nyt on lähinnä tärkeätä, että ne ovat puhtaat. Ulkonäköasioista en ole enää kovinkaan kiinnostunut.

Salien ruuhkakausi

Kesäloman kylkiäisenä monien arkivaatteet ovat alkanee kiristää. Lomaherkuttelun myötä saleille tulee myös laihdutusintoisia ihmisiä. Miten alkuinnon saisi muutettua pysyväksi innoksi?

–  Tämä ilmiö näkyy hyvin saleilla. Tammikuussa tullaan kuntosalille ja elokuussa aloitetaan jumpat. Alkudraivi kestää 1–2 viikkoa. Sen jatkuminen on päätöskysymys. Haluanko pitää tästä hyvästä olosta kiinni? En minäkään mikään superihminen ole, olen minäkin käynyt kesällä terasseilla ja herkutellut, mutta nyt se riittää. Kun mietin sitä, miten hyvän olon olen liikunnasta saanut ja vertaan sitä pöhöttyneeseen tunteeseen, niin päätös on helppo.

Jannin kotisivut. Jannin elämää pääset seuraamaan myös Instagramissa ja Snapchatissa @jannihussi.

Jussi Ovaskainen162 Artikkelia

    Voiteluvinkkejä 17.-18.2.2018 hiihtokilpailuihin

    Voiteluvinkkejä 17.-18.2.2018 hiihtokilpailuihin

    Viikonloppuna (17.-18.2.) kilpaillaan ympäri Suomen piirinmestaruuksista. Lisäksi maratonhiihtokausi jatkuu sunnuntaina Kauha Hiihdolla ja Fäbodaloppetin merkeissä. 

    Testissä Rapala Sportman´s Collar R-Grip -30 C -saapas

    Testissä Rapala Sportman´s Collar R-Grip -30 C -saapas

    Rapalan uusi nastallinen talvisaapas on suunniteltu talvikalastajien vaativiin tarpeisiin. Kyseessä on moderni versio vanhasta ja hyväksi havaitusta puolustusvoimienkin käyttämästä huopakumisaappaasta. Saapas yllättää iloisesti jo ennen jalkaan laittamista, sillä raskaasta ulkonäöstään huolimatta se on erittäin kevyt ja suorastaan ilmava – saappailla…

    Olympialaiset alkoivat - katso kisaohjelma

    Olympialaiset alkoivat - katso kisaohjelma

    Pyeongchangin olympialaisten kisaohjelma:  (lähde Yle.fi)  Perjantai 9.2. 01.35 Curling: Sekanelinpeli, OAR – FIN 03.00 Taitoluistelu: Joukkuekilpailu 03.00 Freestyle: N, kumparekarsinta 04.45 Freestyle: M, kumparekarsinta 06.35 Curling: Sekanelinpeli, CAN – FIN 13.00 Avajaiset Lauantai 10.2. 02.05 Curling: Sekanelinpeli, NOR – FIN…