Hyvä uni - parempi treeni ja arki

Hyvä uni – parempi treeni ja arki

Nukumme keskimäärin kolmanneksen elämästämme. Hyvät yöunet voivat parantaa henkistä hyvinvointia ja ne antavat energiaa seuraavan päivän haasteisiin. Hyvä ja riittävä uni voi vähentää riskiä sairastua kroonisiin sairauksiin kuten diabetekseen ja sydänsairauksiin.

Urheilusuoritusten ja kuntoilun kannalta uni ja lepo ovat aivan yhtä tärkeitä kuin harjoittelu ja ravinto. Unella on ratkaiseva vaikutus harjoituksesta palautumiseen. Monet tärkeimmistä palautumisprosesseista kuten lihasten kasvu ja kudosvaurioiden korjautuminen tapahtuvat nukkuessa. Yöunista ei kannata tinkiä, jos haluaa saavuttaa harjoitustavoitteet.

Unentarve on yksilöllistä, mutta useimmat aikuiset tarvitsevat noin 7–9 tuntia hyvälaatuista unta yössä tunteakseen olonsa levänneeksi ja energiseksi. Unentarve riippuu esimerkiksi ihmisen iästä, elämäntavoista, terveyden tilasta, harjoituskuormituksesta ja stressistä. Itselle sopivan unen määrän saa selville, kun tarkkailee oloa heti herättyä ja päivän aikana: kunnon yöunien jälkeen pitäisi olla levännyt ja energinen olo ja suorituskykysi on parhaimmillaan työssä, harjoittelussa ja päivittäisissä toimissasi.

Mikäli unen määrä tuntuu liian vähäiseltä, voi kokeilla lisätä unta vähitellen 15 minuuttia päivässä, kunnes herää säännöllisesti hyvin levänneenä. Toinen tapa määrittää tarvittu unen määrä on nukkua usean päivän ajan niin kauan, kunnes heräät itsestään. Tämä kannattaa tehdä loman aikana. Nukkumaan mennään aina samaan aikaan ja herätyskelloa ei käytetä. Tämän ajan kuluessa unen määrän pitäisi tasautua tuntimäärään, joka on tarvittu unen määrä.

Miksi unta pitäisi seurata?

Unen seuranta antaa realistisen kuvan omista nukkumistavoista ja unen laadusta. Se kertoo unirytmistä ja unen kaavasta. Kun saa selville kuinka paljon ja kuinka hyvin todellisuudessa nukkuu, kykenee tunnistamaan, mitkä asiat arkirutiineissa voivat vaikuttaa nukkumiseen ja kaipaavat muutosta. Nukkuminen on aina yksilöllistä. Sen sijaan, että vertaa unitilastoja muihin, kannattaa seurata nukkumistapoja pitkällä aikavälillä, jolloin saa kattavan käsityksen nukkumisesta.

Polar Sleep Plus seuraa nukuttua aikaa, todellista unessa oltua aikaa, nukahtamis- ja heräämisaikaa sekä unen keskeytyksiä ja arvioi käyttäjän unen yhtenäisyyttä asteikolla 1-5. Käyttäjä voi myös itse pisteyttää oman unensa heti aamulla. Erillistä unitilaa ei tarvitse aktivoida, eikä laitteelle tarvitse kertoa heräämisestä. Polar Flow tarjoaa automaattisesti palautetta ja vinkkejä paremman unen saavuttamiseen käyttäjän pitkän aikavälin unitietojen perusteella. Käyttäjät voivat saadun palautteen avulla tunnistaa omia nukkumistapojaan ja tehdä tarvittaessa muutoksia omiin rutiineihin paremman unen saavuttamiseksi. Viikoittaiset yhteenvedot auttavat arvioimaan, kuinka säännöllinen uni- ja hereilläolorytmi on.

Oman ihanteellisen unen määrän saa seuraamalla Sleep Plus -analyysin mittaamaa varsinaisen unen aikaa ja keskittymällä siihen, millainen olo on. Jos olo on väsynyt tai  harjoituksista palautuminen hidasta, kannattaa kokeilla auttavatko pidemmät yöunet. 

Mikä Polar Sleep Plus on ja miten se toimii?

Polarin kehittämä Polar Sleep Plus on edistyksellinen unen seurantajärjestelmä, jonka älykkäät algoritmit mittaavat automaattisesti unen ajoitusta, määrää ja laatua. Algoritmi perustuu unipolygrafiaan, joka on yleisin tieteellisessä unitutkimuksessa käytetty mittausmenetelmä. 

Polar Sleep Plus kertoo, kuinka kauan nukuit yön aikana, oliko unesi jatkuvaa vai katkonaista ja milloin unesi katkokset tapahtuivat. Lisäksi se antaa palautetta unesi laadusta ja kestosta. Polar Flow-palvelu pitää kirjaa unesi ja hereilläoloaikasi rytmistä pitkällä aikavälillä. Näet, kuinka kauan ja milloin olet nukkunut viikkotasolla. Voit myös verrata uniaikaasi, varsinaisen unesi prosenttiosuutta ja unesi yhtenäisyyttä omaan tyypilliseen tasoosi. Tyypillinen taso on yhden kuukauden liukuva keskiarvo.

Mitä Polar Sleep Plus mittaa?

Uniaika tarkoittaa ajanjaksoa nukahtamisen ja heräämisen välillä. Polar-laitteesi tarkkailee kehosi liikkeitä ja huomaa, kun nukahdat ja heräät. 

Normaalin yöunen aikana tapahtuu useita lyhyitä ja pitkiä keskeytyksiä, jolloin ollaan valveilla. Keskeytysten muistaminen jälkikäteen riippuu niiden kestosta. Lyhyitä keskeytyksiä ei yleensä muisteta. Pitkät keskeytykset voidaan muistaa, jos niiden aikana noustaan ylös esimerkiksi juomaan vettä. 

Varsinainen uni tarkoittaa unessa oltua aikaa nukahtamisen ja heräämisen välillä. Se siis tarkoittaa uniaikaa, josta on vähennetty keskeytykset. 

Unen yhtenäisyys kuvaa unesi yhtäjaksoisuutta. Unen yhtenäisyyttä arvioidaan asteikolla 1–5 siten, että 5 tarkoittaa erittäin yhtäjaksoista unta. Mitä pienempi arvo, sitä katkonaisempaa unesi on ollut. Hyvä yöuni koostuu pitkistä keskeytymättömistä unijaksoista, jolloin keskeytyksiä ei tapahdu usein. 

Objektiivisten unitietojen lisäksi Flow-palvelu kannustaa myös arvioimaan omaa unta päivittäin. Voit arvioida viisiportaisella asteikolla, miten hyvin nukuit edellisenä yönä. Kun vastaat tähän kysymykseen, saat pidemmän tekstipalautteen unesi kestosta ja laadusta. Palautteessa huomioidaan myös oma subjektiivinen arviosi ja palautetta muokataan sen mukaan.

Polar Sleep Plus™ -ominaisuudella varustetut Polar-kellot ja fitnessmittarit löydät Polar-verkkokaupasta. 

Jussi Ovaskainen162 Artikkelia

    Voiteluvinkkejä 17.-18.2.2018 hiihtokilpailuihin

    Voiteluvinkkejä 17.-18.2.2018 hiihtokilpailuihin

    Viikonloppuna (17.-18.2.) kilpaillaan ympäri Suomen piirinmestaruuksista. Lisäksi maratonhiihtokausi jatkuu sunnuntaina Kauha Hiihdolla ja Fäbodaloppetin merkeissä. 

    Testissä Rapala Sportman´s Collar R-Grip -30 C -saapas

    Testissä Rapala Sportman´s Collar R-Grip -30 C -saapas

    Rapalan uusi nastallinen talvisaapas on suunniteltu talvikalastajien vaativiin tarpeisiin. Kyseessä on moderni versio vanhasta ja hyväksi havaitusta puolustusvoimienkin käyttämästä huopakumisaappaasta. Saapas yllättää iloisesti jo ennen jalkaan laittamista, sillä raskaasta ulkonäöstään huolimatta se on erittäin kevyt ja suorastaan ilmava – saappailla…

    Olympialaiset alkoivat - katso kisaohjelma

    Olympialaiset alkoivat - katso kisaohjelma

    Pyeongchangin olympialaisten kisaohjelma:  (lähde Yle.fi)  Perjantai 9.2. 01.35 Curling: Sekanelinpeli, OAR – FIN 03.00 Taitoluistelu: Joukkuekilpailu 03.00 Freestyle: N, kumparekarsinta 04.45 Freestyle: M, kumparekarsinta 06.35 Curling: Sekanelinpeli, CAN – FIN 13.00 Avajaiset Lauantai 10.2. 02.05 Curling: Sekanelinpeli, NOR – FIN…