Kaupan kasvun kiihdyttäjät -ISPO Academy raporttia Tukholmasta

Kaupan kasvun kiihdyttäjät -ISPO Academy raporttia Tukholmasta

”Its time to do or die” sanoi HuginBizn Martin Kössler avaussanoissaan viime viikolla Tukholmassa pidetyssä pohjoismaisessa ISPO akatemiassa, joka keskittyi digitaalisten markkina-alustojen vaikutukseen vähittäiskaupassa.

Digitaalisuus on tullut jäädäkseen ja on suurin kaupan kasvun kiihdyttäjä tulevaisuudessa. Digitaalinen distruptio, uusiin teknologioihin perustuvat innovaatiot ovat haastaneet alan perinteiset toimintatavat ja liiketoimintojemme tarpeet muuttuvat kiihtyvällä tahdilla. Alalla on liikaa ”retail zombies”, jotka eivät tunnista tilaansa eivätkä reagoi. Nyt on viimeistään aika herätä.

Ispo on messukonseptinsa rinnalle luonnut uuden digitaalisen alustan ISPO Digitize Summitin joka keskittyy urheilualan uudenlaisiin liiketoimintamalleihin, kouluttaa, kuratoi ja kartuttaa alan ymmärrystä digitaalisuuden mahdollisuuksiin. ISPO Academy Scandinavia keräsi Tukholman keskustan Haymarket hotelliin yhteensä yli 130 pohjoismaista urheilualan ammattilaista. Osallistujat olivat pääasiassa Ruotsista, mutta myös Tanskasta, Norjasta ja Suomesta. Pääpuhujana toimi pitkän uran Amazonilla tehnyt Larry Pluimer, joka avasi puheenvuorossaan kyseiseen markkinapaikkaan liittyviä paradoksaalisia haasteita. Pluimer työskenteli aikaisemmin Arcteryxillä joten hänellä oli myös hyvä näkemys outdoor-alaan. Nykyisin Pluimerin oma yritys Indigitous -auttaa brändejä toimimaan Amazoniin.

Amazon vaikutusvaltaisin ja dynaamisin toimija vähittäiskaupan historiassa. Kivijalassa ei enää ole sitä mitä kuluttaja etsii. Amazonissa on kaikki. Hinnat ovat läpinäkyviä ja tuotteet saa helposti kotiovelle. Monissa maissa jo saman päivän aikana. Amazonin liikevaihto vuonna 2018 oli lähes 233 miljardia USD, noin puolet Ruotsin bruttokansantuotteesta. 150 privete label brandiä, joista suosituimpia ovat Amazonin laitteet kuin Kindle ja Alexa smart speaker. 650 000 työntekijää, oma hakukone, oma markkinointiosasto, logistiikkayhtiö, 50 rahtilentokonetta, oma robottiyhtiö ja rakettifirma, jolla voi lähettää satelliitit avaruuteen. Vaikka Amazonin liikevaihdosta tulee USA:sta, mutta kasvunumerot ovat vakuuttavia myös Euroopassa. 

Yksi ostotapahtuma tarvitsee 30 sekunttia ihmisen työvoimaa, kaikki muut on automatisoitu. Myös ostotiimit ovat digitaalisia. Amazon on agoritmi ja media-alusta. 74% hauista tulee suoraan Amazoniin ohittaen googlen. Amazon Prime ”kanta-asiakas-” ja suoratoistopalvelu kasvoi kansainvälisesti 56% (CAGR) vuodesta 2016 vuoteen 2018. Pluimerin mukaan Amazonia on kuitenkaan turha syyttää yksin vähittäiskaupan vakiintuneiden toimintamallien murtumista. ”Amazon did not distrupt retail -the internet did.” hän kiteytti syy ja seuraussuhteita.

70% Amazonissa myydyistä tuotteista ovat geneerisiä brändäämättömiä tuotteita. Eikö kukaan väitäkään että Amazon olisi hyvä paikka kuluttajan ja brändin ensikohtaamiselle saatikka oikea paikka rakentaa brädintunnetuutta. Ainoa asia missä Amazon suojelee brändiäsi on se että se ei myy kopiota. Brändien kilpailukyvyn kannalta lohdullista ja olennaista on myös se että Amazon ei voi vahata sinun suosikki outdoor-takkia, ei kiinnittää siteitä sun suksiin. Amazon ei kerro brändin tarinaa, ei palvele eikä luo elämyksellisiä ostokokemuksia.

Tapahtumassa kuultiin myös ruotsalaista Carl Helgessonia, joka on perustanut Rankona Mazon – nimisen yrityksen. Rankona Mazon auttaa nimensä mukaisesti yrityksiä taklaamaan Amazonin algoritmiä ja kehoitti yrityksiä toimimaan jo ennen kuin ”Amazon tulee pohjoismaihin”. Yritys casena Jonas Carlssonia ja The Friendly Swede ja Magnus Ohlssonia We Hund for Heads- nimisestä konsulttiyrityksestä.

Liiteenä linkki Magnus Ohlssonin suosittelemaan raporttiin, joka avaa hyvin vähittäiskaupan murrosta Ruotsissa;

https://www.svenskhandel.se/globalassets/dokument/aktuellt-och-opinion/pressmeddelande/rapport_det-stora-detaljhandelsskiftet_2018-digital-version.pdf

 

Kirjoitin artikkelin omien muistiinpanojeni pohjalta ja lähteenä ovat esiintyjien puheet. Jos huomasit asiassa puutteita tai hämmentävää tietoa, otathan yhteyttä minuun. Samoin jos seminaarimateriaali kiinnostaa. .

Päivän pääteeksi ruotsalainen urheilualan ammattimedia @sportfack palkitsi naapurimaamme edistyksellisiä toimijoita Gear of the year -kunniamaininnoilla. Lue lisää osoitteessa; http://www.sportfack.se/artiklar/nyheter/20190410/gear-of-the-year-2018-vardiga-vinnare/

 

Seuraava ISPO Digitize, Outdoor by ISPO -messujen yhteydessä heinäkuun 3-4, 2019 Munchenissä. https://www.ispo.com/en/digitize/digitize-summit

 

Hanna-Liisa Erkheikki11 Artikkelia

    Alppihiihtäjät tehdään kesällä

    Alppihiihtäjät tehdään kesällä

    Alppimaajoukkueen edustus oli tänään mukana vaatesponsorinsa Helly Hansenin kanssa Akvamariini PR-toimiston kesäpäivässä Helsingissä. Nella Korpio, Arttu Niemelä ja Samu Torsti, joiden kesäloma on jo ohi kun muut vasta aloittelevat kesänviettoaan, kertoivat mistä alppihiihtäjän arki koostuu ja mitkä ovat fiilikset uuteen…

    Sasta etsii vahvistusta myyntitiimiinsä - työpaikkailmoitus

    Sasta etsii vahvistusta myyntitiimiinsä - työpaikkailmoitus

    Sasta Oy on innovatiivinen suomalainen perheyritys, jonka juuret ovat syvällä Pohjois-Karjalan erämaassa, Nurmeksessa. Sastan tarina on saanut alkunsa vuonna 1969 tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Jo yli 50 vuoden kokemuksella Sasta markkinoi ja valmistuttaa korkealuokkaisia outdoor- ja metsästysvaatteita. Kotimaan markkinoiden lisäksi…

    Light My Fire otti ekoharppauksen öljypohjaisista biopohjaisiin muoveihin

    Light My Fire otti ekoharppauksen öljypohjaisista biopohjaisiin muoveihin

    Ruotsalainen muoviastioiden ja -aterimien valmistaja, Light My Fire, on kutistanut hiilijalanjälkensä uudistamalla materiaalinsa vuonna 2019. Yritys on siirtynyt käyttämään tuotteissaan biopohjaisia muoveja öljypohjaisten asemesta. Biomassan osuus vaihtelee tuotteissa niiden käyttötarkoituksen vaatimien ominaisuuksien mukaan. Suurimmassa osassa se on noin 96 prosenttia.…