Kaupan kasvun kiihdyttäjät -ISPO Academy raporttia Tukholmasta

Kaupan kasvun kiihdyttäjät -ISPO Academy raporttia Tukholmasta

”Its time to do or die” sanoi HuginBizn Martin Kössler avaussanoissaan viime viikolla Tukholmassa pidetyssä pohjoismaisessa ISPO akatemiassa, joka keskittyi digitaalisten markkina-alustojen vaikutukseen vähittäiskaupassa.

Digitaalisuus on tullut jäädäkseen ja on suurin kaupan kasvun kiihdyttäjä tulevaisuudessa. Digitaalinen distruptio, uusiin teknologioihin perustuvat innovaatiot ovat haastaneet alan perinteiset toimintatavat ja liiketoimintojemme tarpeet muuttuvat kiihtyvällä tahdilla. Alalla on liikaa ”retail zombies”, jotka eivät tunnista tilaansa eivätkä reagoi. Nyt on viimeistään aika herätä.

Ispo on messukonseptinsa rinnalle luonnut uuden digitaalisen alustan ISPO Digitize Summitin joka keskittyy urheilualan uudenlaisiin liiketoimintamalleihin, kouluttaa, kuratoi ja kartuttaa alan ymmärrystä digitaalisuuden mahdollisuuksiin. ISPO Academy Scandinavia keräsi Tukholman keskustan Haymarket hotelliin yhteensä yli 130 pohjoismaista urheilualan ammattilaista. Osallistujat olivat pääasiassa Ruotsista, mutta myös Tanskasta, Norjasta ja Suomesta. Pääpuhujana toimi pitkän uran Amazonilla tehnyt Larry Pluimer, joka avasi puheenvuorossaan kyseiseen markkinapaikkaan liittyviä paradoksaalisia haasteita. Pluimer työskenteli aikaisemmin Arcteryxillä joten hänellä oli myös hyvä näkemys outdoor-alaan. Nykyisin Pluimerin oma yritys Indigitous -auttaa brändejä toimimaan Amazoniin.

Amazon vaikutusvaltaisin ja dynaamisin toimija vähittäiskaupan historiassa. Kivijalassa ei enää ole sitä mitä kuluttaja etsii. Amazonissa on kaikki. Hinnat ovat läpinäkyviä ja tuotteet saa helposti kotiovelle. Monissa maissa jo saman päivän aikana. Amazonin liikevaihto vuonna 2018 oli lähes 233 miljardia USD, noin puolet Ruotsin bruttokansantuotteesta. 150 privete label brandiä, joista suosituimpia ovat Amazonin laitteet kuin Kindle ja Alexa smart speaker. 650 000 työntekijää, oma hakukone, oma markkinointiosasto, logistiikkayhtiö, 50 rahtilentokonetta, oma robottiyhtiö ja rakettifirma, jolla voi lähettää satelliitit avaruuteen. Vaikka Amazonin liikevaihdosta tulee USA:sta, mutta kasvunumerot ovat vakuuttavia myös Euroopassa. 

Yksi ostotapahtuma tarvitsee 30 sekunttia ihmisen työvoimaa, kaikki muut on automatisoitu. Myös ostotiimit ovat digitaalisia. Amazon on agoritmi ja media-alusta. 74% hauista tulee suoraan Amazoniin ohittaen googlen. Amazon Prime ”kanta-asiakas-” ja suoratoistopalvelu kasvoi kansainvälisesti 56% (CAGR) vuodesta 2016 vuoteen 2018. Pluimerin mukaan Amazonia on kuitenkaan turha syyttää yksin vähittäiskaupan vakiintuneiden toimintamallien murtumista. ”Amazon did not distrupt retail -the internet did.” hän kiteytti syy ja seuraussuhteita.

70% Amazonissa myydyistä tuotteista ovat geneerisiä brändäämättömiä tuotteita. Eikö kukaan väitäkään että Amazon olisi hyvä paikka kuluttajan ja brändin ensikohtaamiselle saatikka oikea paikka rakentaa brädintunnetuutta. Ainoa asia missä Amazon suojelee brändiäsi on se että se ei myy kopiota. Brändien kilpailukyvyn kannalta lohdullista ja olennaista on myös se että Amazon ei voi vahata sinun suosikki outdoor-takkia, ei kiinnittää siteitä sun suksiin. Amazon ei kerro brändin tarinaa, ei palvele eikä luo elämyksellisiä ostokokemuksia.

Tapahtumassa kuultiin myös ruotsalaista Carl Helgessonia, joka on perustanut Rankona Mazon – nimisen yrityksen. Rankona Mazon auttaa nimensä mukaisesti yrityksiä taklaamaan Amazonin algoritmiä ja kehoitti yrityksiä toimimaan jo ennen kuin ”Amazon tulee pohjoismaihin”. Yritys casena Jonas Carlssonia ja The Friendly Swede ja Magnus Ohlssonia We Hund for Heads- nimisestä konsulttiyrityksestä.

Liiteenä linkki Magnus Ohlssonin suosittelemaan raporttiin, joka avaa hyvin vähittäiskaupan murrosta Ruotsissa;

https://www.svenskhandel.se/globalassets/dokument/aktuellt-och-opinion/pressmeddelande/rapport_det-stora-detaljhandelsskiftet_2018-digital-version.pdf

 

Kirjoitin artikkelin omien muistiinpanojeni pohjalta ja lähteenä ovat esiintyjien puheet. Jos huomasit asiassa puutteita tai hämmentävää tietoa, otathan yhteyttä minuun. Samoin jos seminaarimateriaali kiinnostaa. .

Päivän pääteeksi ruotsalainen urheilualan ammattimedia @sportfack palkitsi naapurimaamme edistyksellisiä toimijoita Gear of the year -kunniamaininnoilla. Lue lisää osoitteessa; http://www.sportfack.se/artiklar/nyheter/20190410/gear-of-the-year-2018-vardiga-vinnare/

 

Seuraava ISPO Digitize, Outdoor by ISPO -messujen yhteydessä heinäkuun 3-4, 2019 Munchenissä. https://www.ispo.com/en/digitize/digitize-summit

 

Hanna-Liisa Erkheikki17 Artikkelia

    Helsinki Cup näkyy ja kuuluu ympäri pääkaupunkia

    Helsinki Cup näkyy ja kuuluu ympäri pääkaupunkia

    Tällä viikolla Helsingin urheilukentillä ja kaduilla käy kuhina kun juniorijalkapalloturnaus Helsinki Cup kerää kaupunkiin yli 20 000 nuorta futaria eri puolilta Suomea ja 20 muusta maasta. Vuodesta 1976 lähtien järjestetty tapahtuma on kasvanut yhdeksi Euroopan suurimmista junioriturnauksista. Alkujaan vain pojille järjestetty…

    Fjällräven Classic juhlistaa outdoor -elämäntapaa ja laajenee entisestään

    Fjällräven Classic juhlistaa outdoor -elämäntapaa ja laajenee entisestään

    Vuodesta 2005 Pohjois-Ruotsin Kungsledenin maisemissa järjestetty Fjällräven Classic on elämyksellinen vaellustapahtuma, joka juhlistaa outdoor elämäntapaa ja joka on suunniteltu niin että kokemattomammatkin vaeltajat voivat sille osallistua. Vaelluksen reitin varrelta saa ruokaa ja polttoainetta retkikeittimeen sekä tarvittaessa myös hyviä nevoja ja…

    Team Rynkeby – God Morgon Helsinki saapui onnellisesti Pariisiin!

    Team Rynkeby – God Morgon Helsinki saapui onnellisesti Pariisiin!

    Reilu viikko sitten Helsingistä alkanut Team Rynkeby – God morgon hyväntekeväisyyspyöräily, 1200km taival pyörillä Pariisiin #pientenpuolesta päättyi lauantaina aurinkoisissa tunnelmissa, paikallisten kannustaessa juhlavasti kunniakujassa. Viimeisen päivän leki oli lyhyin kaikista vain 100km, mutta suurkaupunki Pariisin sokkeloisille kaduille, vilkkaaseen liikenteeseen ja…