Liikuttaako mieli lihasta vai lihas mieltä?

Liikuttaako mieli lihasta vai lihas mieltä?

Väsyttää eikä lenkille lähtö kiinnosta. Tieto liikunnan terveysvaikutuksista ei lisää yhtään motivaatiota. Tunnin kuluttua olet samassa olossa: vähän tunkkaisena, vähän tyytymättömänä ”huomenna sitten” – ajatukseen juuttuneena.

Spinning-tunti takana. Syöt iltapalaa tyytyväisenä itseen ja tunnet mielihyvää. Ajatukset ovat levollisia ja olo rauhallinen. Uni tulee varmasti.

Vielä on matkaa jäljellä kymmenen kilometriä maaliin. Taakse jääneet kilometrit tuntuvat jaloissa ja kantapäässä tuntuu kirvelyä hiertymästä. Mieleen tulee ajatuksia siitä ettet jaksa, askel painaa liiaksi. Pian huomaat käveleväsi ja pysähtyvän. Valikoitkin toisin ja kannustat itseäsi rohkaisevin sanoin. Rauhoitat itseäsi uskoa luoden: “hyvin menee, loppuun asti mennään ja reippaasti”.

Nämä ovat esimerkkejä siitä, kuinka mieli vaikuttaa kehoon ja keho mieleen. Tunteet, ajatukset ja keho ovat tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Mieli ei ole marionetti, jota muut ohjaavat tai jota ei voisi itse oppia käsittelemään. Myös mielen asioihin voi saada työkaluja.

Tunteiden säätely ja hallinta eivät tarkoita viilipyttymäistä olemusta, jossa koskaan ei hermostuta, koskaan ei pelota eikä koskaan olla vihaisia. Psyykkinen valmennus ei pyri robottiurheilijoihin, jotka koodataan ylittämään itsensä.

Psyykkinen valmennus pyrkii siihen, että oppii kuuntelemaan kehoaan, työskentelemään tunteiden, kuten pelon ja jännityksen, kanssa. Se ohjaa näkemään omat rajat ja kunnioittamaan niitä, niin että osaa esimerkiksi tarvittaessa sanoa “ei” valmentajalle ja myös itselle.

Psyykkinen valmennus on työskentelyä kohti oman elämän tasapainoa, jota tarvitaan esimerkiksi elämäntapamuutosten yhteydessä. Se voi myös keskittyä enemmän vain yhteen osa-alueeseen, kuten urheiluun.  Mutta kun ihmisestä on kysymys, ei voida olla huomioimatta kokonaisuutta, jossa eletään. Asiat tulevat esiin vuorovaikutustilanteissa, yhteydessä toiseen ja toisaalta niissä niitä myös harjoitetaan. Hyvä psyykkinen valmennus on eheyttävä, uusia keinoja, korvaavia kokemuksia antava ja ihmistä vahvistava vuorovaikutustilanne.

Vinkit mielen parissa työskentelyyn:

Kokeile, miten eri keinot vaikuttavat sinuun ja ota työkalupakkiisi:

  1. 1 – 2 tietoisen läsnäolon harjoitusta
  2. 1 hengitysharjoitus
  3. 1 vahvistava ja kannustava lause
  4. 1 rentoutusharjoitus

Lue lisää juuri ilmestyneestä Kirsi Valastin uudesta kirjasta #hyväjuoksu –Juoksemisen ilo (Fitra, 2017).

www.kirsivalasti.fiwww.kirsirun.fi

#hyväjuoksu –Juoksemisen ilo -kirja julkaistiin 15.3.
#hyväjuoksu –Juoksemisen ilo -kirja julkaistiin 15.3.
Kirsi Valasti on psykoterapeutti, ammattivalmentaja, psyykkinen valmentaja
Kirsi Valasti on psykoterapeutti, ammattivalmentaja, psyykkinen valmentaja