Luhdan uusi toimitusjohtaja Juha Luhtanen kurottaa korkealle

Suomalaisen vaate- ja sisustuskaupan järkäle Luhta sai alkukesästä uuden toimitusjohtajan. Kuten yhtiön aiemmatkin toimitusjohtajat pian 115 vuoden ajalta, uusi johtaja on perustaja Vihtori Luhtasen jälkeläinen.

 Juha Luhtasen olemus huokuu johtajuutta. Vartta ja ryhtiä löytyy, kuten vanhalta maajoukkuekoripalloilijalta kuuluukin. Puhe on jäsenneltyä ja hyvin sisäistettyä. Yhtiön arvot ja visiot ovat imeytyneet soluihin, eikä niitä ole opeteltu ulkoa papukaijana toistettavaksi.

YouSportin teeman mukaisesti haastattelu pääsääntöisesti rajataan Luhdan, virallisesti L-Fashion Groupin, sporttidivisioonaan, jonka johtajana Luhtanen aiemmin toimi. Yhtiön sporttisia tuotemerkkejä ovat Luhta, Icepeak, Rukka, Torstai ja Dachstein. Luhdalla on toimintaa noin 50 eri maassa, joten korona on vaikuttanut huomattavasti yhtiön kahden viime vuoden toimintaan.

Olen 24 vuoden ajan ollut erilaisissa operatiivisissa töissä Luhdalla. Nyt toimitusjohtajana koronan myötä olen saanut korkeakoulun numeroihin. Ennen koronaa liikevaihtomme oli 243 miljoonaa euroa, ja nyt se asettunee 193 miljoonaan euroon, Luhtanen sanoo ja lisää:

Meillä koronamoodi alkoi heti kiinalaisen uuden vuoden jälkeen talvella 2020. Meidän 600 työntekijäämme Kiinassa eivät päässeet enää konttorille. Oli suuria haasteita varmistaa toimituksia ja saada ihmisten etätyöt käyntiin.

Aluksi yhtiö laittoi kulurakenteen hallintaan. Sporttikaupan monikanavoituminen vauhditti sähköisiä asiakkuuksia. Sähköinen kauppa ei ole Luhdalle uusi asia, sillä yhtiö hyppäsi Amazonin kelkkaan jo vuonna 2009 ja Zalandoon heti, kun yhtiö otti sporttituotteet listoillensa.

Luhta sai kriisitilanteen hoidettua hyvin, sillä yhtiö on kyennyt hoitamaan kaikki lupaamansa toimitukset luvatun aikataulun mukaisesti. Tuore toimitusjohtaja lupaa jatkaa pitkälti edeltäjiensä valitsemalla linjalla.

Lue lisää Luhdan kuulumisista uusimmasta YouSport-lehdestä.

Registration

Forgotten Password?