ISPO Academy järjestettiin tänä vuonna webinaarina

Koronan takia verkossa järjestettyä tapahtumaa seurasi noin sata urheilualan ammattilaista. Tilaisuuden järjestivät Muoti- ja urheilukauppa ry ja ISPO:a pohjoismaissa edustava HuginBiz.

Ensimmäisenä ääneen päästettiin Amazon-verkkokaupan asiantuntija Dash Retail Consulting LTD:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Markus Varsikko. Amazon avasi Ruotsin verkkokauppansa lokakuun lopulla. Odotuksissa on, että seuraavan vuoden aikana avautuvat myös Suomi, Norja, Tanska ja Puola. Pian Amazon on aktiivinen noin 500 miljoonan ihmisen markkinoilla.

– Amazon on maapallon asiakaspalvelullisin yritys. Se ei kohtele brändejä erityisen hyvin. Amazonissa menestymisen ratkaisee se, miten tuote pääsee verkkokaupassa esille. Esimerkiksi Amazon.se -sivuilla on tarjolla 150 000 000 tuotetta, Varsikko kertoi.

Amazonin kasvuvauhti on huikea. Viimeisen viiden vuoden aikana verkkokaupan myynti on nelinkertaistunut. Myyjille Amazonilla on tarjolla kolme palvelutasoa. Vendor-ohjelmassa Amazon ostaa tuotteet tukkukaupan omaisesti, minkä jälkeen Amazon hoitaa asiat eteenpäin. Myyjä vastaa kuitenkin markkinoinnista. Fulfilment-ohjelmassa Amazon hoitaa tuotteet varastostaan eteenpäin. Myyjä vastaa markkinoinnista sekä varastoinnin ja toimituksen kuluista. Fulfilment by Merchant (FBM) -ohjelmassa Amazon kerää tilaukset. Myyjä hoitaa tuotteen toimitukset. Amazon ottaa noin 15 prosentin myyntipalkkion tuotekategoriasta riippuen. Ruotsin avautumisen myötä tämä malli nousi suomalaisittain entistä kiinnostavammaksi.

– Ruotsi avattiin 28. lokakuuta Eskilstunaan Fulfilmentin varasto, joka tukeutuu myös Saksan-varastoon. Amazon Prime -palvelua ei ole toistaiseksi Ruotsissa saatavana. Se tarjoaa myös käännöspalveluita, kun konekäännökset olivat paikoin hupaisia. Palvelulupaus Ruotsin sisällä on, että toimitukset hoituvat 2–3 päivän kuluessa. Nopeampia toimituksia ennustetaan tarjottavan lähiaikoina kuten myös valikoiman ruotsalaistumista.

Mikäli aikoo hyödyntää Amazonin kauppapaikkaa, siihen kannattaa panostaa.

– Ennen Amazoniin lähtemistä kannattaa katsoa, löytyykö oman brändin tuotteita, onko uusia kilpailijoita, minkälaisia uusia kilpailevia ja Amazonin omia brändejä siellä on ja kuka niitä myy? Katsaus kertoo myös, minkälaiseen kilpailutilanteeseen on syytä varautua ja onko mitään järkevää syytä olla pois Amazonista. Puolivillaisesti ei kannata Amazoniin mennä! Amazon on tarvelähtöinen kauppapaikka, ei niinkään lanseerausalusta.

Mitä kuuluu eurooppalaiselle sporttikaupalle koronan kurimuksessa?

HuginBizin toimitusjohtaja Martin Kössler loi tilannekatsauksen ISPOn toimintaan sekä eurooppalaisen sporttikaupan tilanteeseen. 

– ISPO järjestetään 1.2.–5.2.2021 online-tapahtumana. Ohjelmatarjonta on erittäin runsas, josta voi poimia kiehtovimmat esitykset ja paneelikeskustelut, Kössler kertoi.

Messutapahtumien tulevaisuus on hämärä. Tarvetta kasvokkain kohtaamisille on. Nyt virtuaalisesti kohtaavat tahot, jotka jo tuntevat toisensa. Miten löytää uusia yhteistyökumppaneita tai mahdollisuuksia?

– Digitaalisena messut voivat olla 365 päivää vuodessa. ISPO investoi kolme miljoonaa euroa digimessujen vaatimiin varusteisiin ja ohjelmistoihin.

Euroopassa korona on ohjannut urheilukaupan kulkua. Keväällä myynti sakkasi, ja rajoitusten helpottamisen jälkeen se ponnahti jyrkästi ylöspäin.

– Näissä on maakohtaisia eroja eritoten rajoitusten takia. Outdoor-tuotteet olivat monin paikoin loppuunmyytyjä.

Tuotteita myytiin yhä enemmän verkkokaupan kautta. Korona nopeutti käynnissä ollutta trendiä.

– Kivijalkakauppa on hankaluuksissa, ja kilpailu oli kovaa jo ennen covid-19-pandemiaa. Myymälöiden määrä vähenee jatkossa, mutta bisnes ei silti ole laskemassa. Osa kaupasta siirtyy verkkoon. Myös brändit myyvät yhä enemmän suoraan asiakkaille lippulaivamyymälöiden sekä omien verkkokauppojen kautta.

Amazon lienee korona-ajan suurin voittaja. Esimerkiksi Saksassa puolet urheilutavaroita hankkivista ihmisistä asioi Amazonissa. Kilpailu markkina-asemista on siirtynyt digitaaliseksi.

– Taistelu markkinaosuuksista käydään yhä enemmän Google-optimoinnin tai hintavertailu.fi-tyyppisten palveluiden puolella.

Muoti- ja urheilukauppa ry teetätti syksyllä Kantar TNS:llä urheilukaupan kuluttajan ostopolku- ja käyttöaikatutkimuksen. Kantar TNS Oy:n Anne Lahtinen ja Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää keskustelivat Jere Teutarin luotsaamassa paneelikeskustelussa tutkimuksen tuloksista.

Tutkimuksen suurin tulos ei yllätä ketään. Suomalainen hankkii urheiluvarusteensa tarpeeseen: vanha on mennyt rikki tai on aloitettu uusi harrastus. Muitakin ostoperusteita on.

– Tuotteen vastuullisuus on kasvussa oleva ostoperuste myös yhteiskuntavastuun osalta. Kotimaisuus ja laatu ovat hyviä syitä maksaa enemmän, Lahtinen kertoo.

Tutkimuksen mukaan kivijalkakauppaa arvostetaan ostopaikkana asiantuntemuksen, sovitusmahdollisuuden sekä tuotteen mukaan saamisen ansiosta. Verkkokaupalla on merkitystä myös kivijalan asiakkaille.

– Ideoita haetaan netistä ennen ostopäätöstä. Suomalainen on tehnyt ostopäätöksen ennen kauppaan menoa, heräteostosten määrä on vähäinen, Kankaanpää kiteyttää.

Vanhoille urheiluvälineille on hyvät jälkikäyttömahdollisuudet.

Vanhat urheiluvälineet laitetaan roskiin, annetaan eteenpäin, myydään kirpputorilla tai netin markkinapaikalla tai lahjoitetaan eteenpäin. Vain pieni osa välineistä viedään ns. sporttidivareihin.

Kotimaisen asiakkaan kohtaaminen on helppoa. 

– Suomalainen ostaa konservatiivisesti. Kun tarve korostuu, hinta ja laatu merkitsevät. Myyjän olisi tärkeää ymmärtää, miten kuluttaja päätöksen tekee, ja johdattaa hänet ostotapahtumaan, Kankaanpää lopettaa. 

Registration

Forgotten Password?