Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Jaakko Kamppinen – paluu sporttialalle

Jaakko Kamppinen työskenteli Suomen Salomonille vuodet 2001–2007. Vuosien aikana Salomon siirtyi Adidakselta suomalaisen Amerin omistukseen. Sporttialalta hän vaihtoi Nokialle Euroopan retailin markkinointitiimiin. Pesti Nokian sisällä vaihtui seitsemän vuoden aikana, ja niiden jälkeen vuorossa oli rakennus- ja elintarvikealan myynti- ja markkinointitehtäviä.

Alkuvuodesta Kamppinen saapui takaisin sporttialalle Tunturi-Hellbergin retail sales manageriksi. Paluu sportin pariin saa miehen muikeaksi.

– Alaan liitetään paljon positiivisia mielikuvia. Saa itse tutustua tuotteisiin käyttämisen kautta. Tuntuu hyvältä tulla takaisin sporttialalle. Esimerkiksi maastopyörälenkeillä jengi tervehtii toisiaan hymy huulilla. GoExpoilla oli kiva nähdä onnellisia ilmeitä, kun testaajat löysivät itselleen mieluisan pyörän.

Kamppinen ennätti kokea Nokiassa monenlaista, kuten yhtiön luisun Microsoftin syliin. Silti hän haluaisi tuoda muutaman asian digimaailmasta sporttialalle.

– Tärkeää oli löytää oikeat verkostot. Onnistuminen liittyi paljon siihen, että ymmärsi, mitä muut tekivät, ja siten löysi oikeat kontaktit kuhunkin tilanteeseen. Stressinsietokyky kasvoi todella paljon. Kaikki päättyy kuitenkin siihen, miten kohtaa toisen ihmisen ja hyväksyy erilaisuuksia. Nokian pääkonttori Keilarannassa oli eräänlainen mikrokosmos, jossa erilaisuuksia riitti.

Uudessa vakanssissaan Kamppinen on osa globaalia pyöräjättiä Accell Group -konsernia. Suomi kuuluu Accell Nordicin alle. Organisaatiolla on tavoitteena olla pohjoismaiden suurin pyörätoimittaja vuonna 2023. Kamppinen luonnehtii tavoitetta haastavaksi mutta mahdolliseksi.

– Suomessa on kova mutta hyvä kilpailutilanne. Meillä on useita brändejä, joten voimme tarjota erilaisia lähestymiskulmia. Liikkeet pystyvät ottamaan meiltä jopa kilpailevia tuotteita. Panostamme alan erikoisliikkeisiin ja kasvatamme brändien näkyvyyttä. Yhtenä välitavoitteena on tarjota alan paras palvelutaso Suomessa.

Korona koettelee

Koronan kokonaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta jotain suuntaviivoja voidaan jo hahmotella. Pyöräalalle vaikutukset ovat olleet jopa positiivisia.

– Kysynnän ja liikkeiden tekemien lisätilausten perusteella pyörien kysyntä on jopa kasvanut. Jotain pulaa on ollut kiinalaisten komponenttien osalta, mutta nyt tehtaamme pyörivät taas täysillä. Kun ollaan enemmän kotona, fillarointi on jälleen noussut harrastusten listalle. Fillarikauppaa käydään yhä enemmän netin kautta. Pitää miettiä yhä enemmän sitä, että pyörä on helppo ottaa käyttöön myös kotona. Myös pyörien testikiertueet on nyt keskeytetty.

Suomessa myytiin viime vuonna noin 280 000 pyörää, joista noin 10 % oli sähköavusteisia pyöriä.

– Tuntuma on, että käyttäjät ovat valmiita panostamaan laatuun. Myös pyörien huoltoon panostetaan. Hyvällä palvelulla kauppa saa lisätienestiä ja asiakasuskollisuutta. E-bike on tuonut omat erikoisliikkeensä, jotka pärjäävät erittäin hyvin. Sähköpyörät ovat olleet monen paikan pelastus.

Kamppisen työpöydällä on nyt Accellin brändeihin kuuluva huippulaatuinen Koga. Merkki on tarkoitus tuoda Suomen markkinoille kesäksi 2021.

Teksti ja kuva Jussi Ovaskainen

Jaa uutinen