Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Sporttikaupat haasteiden äärellä

Postilakko, vaihtelevat talvikelit ja lopuksi korona – sporttikaupalla on riittänyt haasteita koko kuluneen talvisesongin ajan. Näihin kun lisätään vielä kevyemmin pelisäännöin toimiva kansainvälinen nettikauppa, voidaan todeta, ettei sporttialalla ole ollut ainakaan yksitoikkoista.

Korona yllätti pohjoisen sporttikaupat täydellisesti, kun hiihtokeskukset sulkivat hissinsä maaliskuun puolivälissä. Ylläksen alueella alkutalven kauppa oli käynyt erinomaisesti ennen maaliskuuta.

Ainoa pieni tumma reunus alkutalven hopeapilvessä oli toppavaatteet. Lapin leudon talven vuoksi topan myynti oli noin 20 prosenttia aiempaa talvea vähäisempää.  

Äkäslompolo Sport Shop

Äkäslompolo Sportshopin yrittäjä Jari Ahola kuvailee tunnelmia värikkäästi.

”Olo on kuin Titanicin kapteenilla. Olimme menossa kohti kaikkien aikojen ennätyksiä, kunnes kaikki seisahtui äkisti. Nyt ei oikein tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kesä on jo sisällä, joten sen suhteen ei voi muuta kuin toivoa kaupan käynnistyvän jossain vaiheessa. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin saada hyvä talvikausi 2020–2021. Nyt yritämme saada ensi talven ennakoita sovitettua oletettua suuremman varastomme kanssa. Yleisesti sanoisin, että mitä pienempi toimija, sen helpompi asioita on sopia. Suurella pörssiyhtiöllä on kiveen hakatut ehdot, joista ei jousteta edes poikkeustilanteissa.”

Sport Corner Ylläksen yrittäjä Olli Suvilampi kiittelee palveluihin panostamista.

”Palveluissa, kuten läskipyörien ja suksien vuokraamisessa sekä suksihuollossa, on parempi kate kuin tuotteiden myymisessä. Nopeasti arvioisin, että vajaa kolmannes liikevaihdostani tulee palveluista. Siirryin vuosi sitten villiksi kauppiaaksi, pois Sportia-ketjusta. Osa tavarantoimittajista halusi minun maksavan tilaukseni ennakkoon. Nyt se on oikeastaan hyvä asia, että tuotteet on jo maksettu.”

Jemes Sportin yrittäjä Esa Lompolojärvi kiittelee, että alkutalvi sujui erinomaisesti.

”Hissien sulkeminen oli seisauttava päätös. Ei tuommoista ole nähty hiihtokeskuksen historiassa. Mikäli alkutalvi olisi ollut toisenlainen, tulevaisuuteen katselisi varmaan toisin mielin. Nyt toivoo, että kesällä saataisiin jotain aikaan ja ensi talvesta tulisi hyvä. Erityisen iloinen olen ulkomaalaisten osuudesta, ja arvioisin heidän tuoneen hiljaisten kuukausien (marras–tammikuu) kohonneesta myynnistä noin puolet. Toivon myös, että pienet ja meille yllättävän tärkeät tavarantoimittajat selviävät hengissä tästä tilanteesta. Tilanteesta selviäminen vaatii kaikilta alan osapuolilta joustoa.”

Haastatellut Ylläksen sporttikaupat arvioivat olleensa noin 10–20 prosenttia edellä viime kauden myyntiä ennen koronaa. Nyt he arvioivat sesongin myynnin jäävän noin 10–20 prosenttia viime kauden myynnistä. Kaikki kolme ovat reagoineet tilanteeseen voimakkaasti. Jatkossa yritykset palvelevat harvaa asiakaskuntaa pitkälti vain yrittäjävetoisesti ja tilauspohjalta.

Ylläksen sporttikaupat ovat perinteisesti olleet kiinni touko–kesäkuun, yleensä juhannukseen saakka. Pohjoisen sporttikauppiaille korona iski kuukauden liian aikaisin.

 

Teksti ja kuvat: Jussi Ovaskainen, otsikkokuva Shutterstock

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jaa uutinen